Ryska D2
Kursplan, Grundnivå, 5RY019
- Kod
- 5RY019
- Utbildningsnivå
- Grundnivå
- Huvudområde(n) med fördjupning
- Ryska G2E
- Betygsskala
- Underkänd (U), godkänd (G), väl godkänd (VG)
- Fastställd av
- Institutionsstyrelsen, 31 oktober 2018
- Ansvarig institution
- Institutionen för moderna språk
Allmänt
Kursen är en fristående kurs.
Behörighetskrav
Ryska D1
Mål
Efter avslutad kurs ska studenten:
- självständigt kunna genomföra och skriftligt presentera en undersökning
med höga anspråk på ett vetenskapligt arbets- och förhållningssätt
- ha mycket goda kunskaper inom det språk- resp. litteraturvetenskapliga
ämnesområde som kandidatarbetet behandlar.
Innehåll
Kursen består av:
Examensarbete (15 hp)
Ett självständigt arbete över ett tema inom rysk språkvetenskap, litteraturvetenskap eller realia.
Om arbetet skrivs på svenska, ska en sammanfattning på ryska till ett omfång av ca en sida ingå.
Efter avslutad delkurs ska studenten:
- självständigt kunna genomföra och skriftligt presentera en undersökning i rysk språkvetenskap, litteraturvetenskap eller realia och därvid tillämpa grundläggande principer för ett vetenskapligt arbets- och förhållningssätt. Här ingår:
- att kunna formulera relevanta frågeställningar och problem
- att samla in, ordna och analysera material
- att på adekvat vetenskaplig nivå kunna presentera den genomförda undersökningen
- att kunna söka och göra en bibliografisk sammanställning av primär- och sekundärlitteratur
- att kunna försvara det egna arbetet och konstruktivt opponera på andras arbeten
Undervisning
Arbetet med den självständigt utförda uppgiften inleds med obligatoriska seminarier och avslutas med ett seminarium där arbetet redovisas och ventileras. Under terminens gång anordnas regelbundna genomgångar med handledaren.
Försvar av det egna arbetet är obligatoriskt.
Examination
Som betyg på examensarbetet används något av uttrycken Väl godkänd, Godkänd eller Underkänd.
Vid betygsättningen bedöms såväl innehållet som förmågan till ett vetenskapligt arbetssätt samt den formella och språkliga gestaltningen. Hänsyn tas även till opposition och försvar.
Om särskilda skäl finns får examinator göra undantag från det angivna examinationssättet och medge att en student examineras på annat sätt. Särskilda skäl kan t.ex. vara besked om särskilt pedagogiskt stöd från universitetets samordnare.