Speldesign 1 - introduktion

15 hp

Kursplan, Grundnivå, 5SD065

Det finns en senare version av kursplanen.
Kod
5SD065
Utbildningsnivå
Grundnivå
Huvudområde(n) med fördjupning
Speldesign G1N
Betygsskala
Underkänd (U), godkänd (G), väl godkänd (VG)
Fastställd av
Institutionsstyrelsen, 27 maj 2020
Ansvarig institution
Institutionen för speldesign

Allmänt

Kursen ingår i Kandidatprogram i speldesign och grafik, 180 hp, Kandidatprogram i speldesign och programmering, 180 hp, Kandidatprogram i speldesign och projektledning, 180 hp samt Kandidatprogram i speldesign, 180 hp.

Behörighetskrav

Grundläggande behörighet och Matematik 2a/2b/2c eller Matematik B (områdesbehörighet A8/8)

Mål

Efter avslutad kurs ska studenten:

  • kunna uppvisa en övergripande praktisk och teoretisk förståelse för narrativa strukturer i spel samt för spelmekanismer, spelare och spelartyper,
  • beskriva och tillämpa den agila arbetsmetoden, Scrum.
  • beskriva och tillämpa metoder för att observera och utvärdera kopplingar mellan spelmekanismer och spelupplevelser i enklare spelsystem,
  • kunna uttrycka sig i tal och i skrift på i huvudsak korrekt engelska, i såväl kontextorienterade som akademiska sammanhang,
  • kunna redogöra för och tillämpa metodik för att framställa akademiska texter.

Innehåll

Kursen börjar med att definiera vad spel är, både ur ett forskningsperspektiv och som kulturuttryck, för att därefter fortsätta med en tillämpning av grundläggande verktyg för systemanalys i syfte att kunna bryta ned och analysera spel som system. Denna metod används därefter även för att bryta ned narrativa strukturer och karaktärsdesign.

Övergripande designprinciper, såsom "form följer funktion", och tillämpning av uttrycksformer inom artistisk design introduceras. I kursen introduceras också det abstrakta designverktyget MDA som används för att kunna analysera och korrelera kopplingen mellan mekanismer och spelupplevelse.

Kursen är indelad i tre projekt. Det inledande projektet är ett grupprojekt där studenterna utvecklar små spelprototyper i grupper. I det andra projektet så arbetar studenterna vidare i grupper, där var och en skall producera ett individuellt, digitalt spel med hjälp av en spelmotor. Det tredje projektet introducerar speltestning som studiemetod. Studenterna utformar en frågeställning och utför därefter en mindre studie i vilken speltestning används för att ge svar på frågeställningen. Studien dokumenteras i en promemoria.

Studenterna använder den agila produktionsmetoden Scrum för att driva och färdigställa sina projekt. Studenterna använder vidare metoden för att reflektera över sitt arbete i relation till sitt eget lärande och sin arbetsprocess, för att visa på kopplingen mellan teori och praktik.

Projekt 1: Prototyping 5 högskolepoäng

Examinerar lärandemål kopplade till spelmekanismer, narrativ, relationen mellan spelmekanismer och spelupplevelser.

Projekt 2: Digital Game 5 högskolepoäng

Examinerar lärandemålen kopplade till Scrum, spelmekanismer, narrativa strukturer samt relationen mellan spelmekanismer och spelupplevelser.

Projekt 3: Playtest and Study 5 högskolepoäng

Examinerar samtliga lärandemål.

Undervisning

Undervisning sker genom lektioner, workshops och seminarier, samt handledning i projektarbeten.

Examination

Examination sker i slutet av varje projekt och genomförs inom ramen för ett seminarium. Det sista projektet examineras även genom en skriven rapport. För modul 1 och modul 2 kan studenten erhålla betygen Underkänd [MOU2] eller Godkänd. För modul 3 kan studenten erhålla betyget Underkänd, Godkänd eller Väl Godkänd. För betyget Godkänd behöver studenten minst betyget Godkänd på alla tre modulerna. För betyget Väl Godkänd behöver studenten ha minst betyget Godkänd på alla tre modulerna samt betyget Väl Godkänd på modul 3.

Om särskilda skäl finns får examinator göra undantag från det

angivna examinationssättet och medge att en student examineras på annat sätt. Särskilda skäl kan t.ex. vara besked om särskilt pedagogiskt stöd från universitetets samordnare.

Uppsala universitet accepterar inte fusk och plagiat. Studenter som misstänks vara inblandade i någon form av fusk och/eller plagiat anmäls till rektor. De disciplinära åtgärderna är varning eller avstängning från studier under en begränsad tid.

OBS: Endast avslutad kurs kan ingå i examen.

FÖLJ UPPSALA UNIVERSITET PÅ

facebook
instagram
twitter
youtube
linkedin