"Littérature(-monde)" i franskundervisningen
Kursplan, Grundnivå, 9LF051
- Kod
- 9LF051
- Utbildningsnivå
- Grundnivå
- Huvudområde(n) med fördjupning
- Didaktik GXX
- Betygsskala
- Underkänd (U), godkänd (G), väl godkänd (VG)
- Fastställd av
- Institutionsstyrelsen, 18 maj 2021
- Ansvarig institution
- Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningssociologi
Allmänt
Kursen är en fristående kurs och vänder sig till verksamma lärare i franska i grundskolan, gymnasieskolan och inom vuxenutbildning samt till lärarstuderande med franska som inriktning.
Behörighetskrav
30 hp franska
Mål
Kursens övergripande mål är att den studerande tillägnar sig kunskaper om den franskspråkiga litteratur som skrivs utanför Frankrikes gränser och dess betydelse. Deltagarna ska vidare utveckla idéer om hur dessa texter kan integreras i språkundervisningen för att främja ett kommunikativt och interkulturellt förhållningssätt i klassrummet och därmed ge eleverna nya perspektiv på omvärlden, ökade möjligheter till kontakter och större förståelse för olika sätt att leva.
Efter genomgången kurs ska den studerande kunna:
- kontextualisera franskspråkig litteratur under 1900- och 2000-talet i förhållande till nationell litterär produktion samt diskutera begreppet Litterature-monde och dess betydelse idag,
- diskutera relevanta artiklar och utvalda litterära verk på franska samt använda språk- och litteraturvetenskapliga redskap för att på djupet förstå de utvalda verken, hur de har tillkommit, utformats och mottagits,
- redogöra för betydelsen av ett interkulturellt förhållningssätt,
- integrera litteratur och litterära texter i språkundervisningen,
Innehåll
- Franskspråkig litteratur och litteraturläsning
- Litteraturvetenskaplig teori
- Litteraturdidaktisk teori
- Interkulturell och kommunikativ pedagogik
Undervisning
Kursen ges som distanskurs och all kommunikation är nätbaserad. Kursen består av litteraturläsning, ett antal inspelade föreläsningar och obligatoriska seminarier. Kursen ges helt på franska.
Examination
Kursen examineras skriftligt och muntligt.
Om särskilda skäl finns får examinator göra undantag från det angivna examinationssättet och medge att en student examineras på annat sätt. Särskilda skäl kan t.ex. vara besked om särskilt pedagogiskt stöd från universitetets samordnare.
Övriga föreskrifter
Kursen ges helt på franska varför goda kunskaper i franska språket krävs både muntligt och skriftligt.