Morgondagens ledare - rekryteringsutbildning för blivande rektorer (uppdragsutbildning)
Kursplan, Grundnivå, 8RU017
- Kod
- 8RU017
- Utbildningsnivå
- Grundnivå
- Betygsskala
- Underkänd (U), godkänd (G)
- Fastställd av
- Institutionsstyrelsen, 9 februari 2022
- Ansvarig institution
- Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningssociologi
Allmänt
Kursen är en insats inom ramen för de framtida professionsprogrammen för förskollärare och lärare.
Behörighetskrav
Legitimerade förskollärare och lärare, inklusive grundlärare med inriktning mot arbete i fritidshem liksom yrkeslärare.
Mål
Efter avslutad kurs ska deltagaren kunna:
- redogöra för skolväsendets politiska styrning och vilka möjligheter som styrningen ger verksamheten.
- beskriva och problematisera rektors uppdrag med särskilt fokus på det pedagogiska ledarskapet.
- analysera verksamhetens organisering utifrån grundläggande data och formulera förändringsbehov.
- leda kollegiala lärprocesser med stöd i analys av verksamhetens behov.
Innehåll
- Förskolans och skolans styrning.
- Rektor och det pedagogiska ledarskapet.
- Organisering av pedagogisk verksamhet i förskolan och skolan.
- Kollegiala lärprocesser och verksamhetsutveckling.
Undervisning
Undervisningen sker i form av föreläsningar, workshops och seminarier. All undervisning är obligatorisk och förutsätter aktivt deltagande.
Examination
Kursen examineras muntligt och skriftligt, exempelvis genom PM och muntlig presentation.
Om särskilda skäl finns får examinator göra undantag från det angivna examinationssättet och medge att studenten examineras på annat sätt. Särskilda skäl kan tex vara besked om särskilt pedagogiskt stöd från universitetets samordnare.
Övriga föreskrifter
Rekryteringsutbildningens övergripande syfte är att förbereda och inspirera blivande rektorer att genomföra förskolans och skolans uppdrag. Utbildningen syftar även till att öka ledarkompetensen hos personer som har eller kommer att ha andra ledaruppgifter i förskolan och skolan. Kursens syftar till att ge kunskaper om vad en framtida roll som rektor innebär, samt att ge perspektiv på och verktyg för att kunna leda pedagogisk verksamhet.