Maria Håkansson Ramberg
Senior Lecturer/Associate Professor at Department of Education
- Telephone:
- +46 18 471 79 85
- E-mail:
- maria.ramberg@edu.uu.se
- Visiting address:
- Von Kraemers allé 1 A
752 37 Uppsala - Postal address:
- Box 2136
750 02 Uppsala
Download contact information for Maria Håkansson Ramberg at Department of Education
Researcher at Department of Modern Languages; German
- E-mail:
- maria.ramberg@moderna.uu.se
- Visiting address:
- Engelska parken, Thunbergsvägen 3 L
- Postal address:
- Box 636
751 26 UPPSALA
Download contact information for Maria Håkansson Ramberg at Department of Modern Languages; German
More information is available to staff who log in.
Short presentation
This text is not available in English, therefore the Swedish version is shown.
Jag är i forskare i tyska med språkvetenskaplig inriktning. Min forskning omfattar teoretiska och didaktiska aspekter av validitet vid bedömning i språk och vilken roll pedagogisk bedömning har i språkklassrummet. Jag är även intresserad av frågor inom språkinlärning och språkundervisning, särskilt i en svensk skolkontext.
Medlem i forskningsnätverken Språk & Lärande samt STOLP, Uppsala universitet.
Keywords
- pedagogisk bedömning i språk
- språkinlärning
- språkundervisning
- språkvetenskap (tyska)
Biography
This text is not available in English, therefore the Swedish version is shown.
Jag har flerårig undervisningserfarenhet av läraryrket – från såväl ungdomsskolan som från universitetsnivå. Under senare år har jag regelbundet medverkat i olika fortbildningssammanhang rörande språkundervisning och bedömning, bl. a. som föreläsare för verksamma lärare samt som granskare och författare av material riktat till språklärare på uppdrag av Skolverket.
Research
This text is not available in English, therefore the Swedish version is shown.
Mina forskningsintressen rör framför allt skolforskning, särskilt inom fälten för språkdidaktik, språkinlärning och bedömning. Jag är fil. lic. i tyska med didaktisk inriktning från Linnéuniversitetet. I min licentiatuppsats från 2016 undersöker jag genom intervjuer med gymnasielärare och analyser av elevtexter bedömningen av skriftlig produktion från det nationella provmaterialet i tyska för gymnasiet.
Inom ramen för mitt avhandlingsarbete undersöker jag aspekter av validitet vid bedömning av gymnasieelevers skriftliga kompetens ur ett bedömningsteoretiskt perspektiv. Studien handlar om i vilken grad resultatet av en bedömning av elevtexter i en svensk skolkontext är valid och tillförlitlig, bl.a. i relation till en språknivå enligt Gemensam europeisk referensram för språk, GERS. En reviderad utgåva av avhandlingen finns Open Access vid Peter Lang Publishing Group.
Publications
Recent publications
- Der Einfluss von Aufgabentypen auf die Bewertung schriftlicher Kompetenz im DaF-Unterricht (2024)
- Validitetsaspekter vid bedömning av eleversskriftliga kompetens i tyska (2023)
- Validität und schriftliche Sprachkompetenz (2023)
- Oral skills and learner agency in the foreign language classroom (2023)
- Validität und schriftliche Sprachkompetenz (2021)
All publications
Articles
Books
- Validität und schriftliche Sprachkompetenz (2023)
- Validität und schriftliche Sprachkompetenz (2021)
- Was bewerten Lehrer? (2016)
Chapters
- Der Einfluss von Aufgabentypen auf die Bewertung schriftlicher Kompetenz im DaF-Unterricht (2024)
- Validitetsaspekter vid bedömning av eleversskriftliga kompetens i tyska (2023)
- "Det ska vara begripligt" – om lärares bedömning av godkänd språknivå i tyska (2021)