Mathias Cöster
Universitetslektor vid Företagsekonomiska institutionen; Professorer, lärare, forskare
- Mobiltelefon:
- 076-785 22 20
- E-post:
- mathias.coster@fek.uu.se
- Besöksadress:
- Campus Gotland, Cramérgatan 3
621 57 Visby - Postadress:
- Uppsala universitet, Campus Gotland
621 67 Visby
- Akademiska meriter:
- Docent
Kort presentation
Undervisar i kurser inom industriell ekonomi. Forskar om digitalisering och sambandet mellan prismodeller, affärsmodeller och affärsekologier, samt om organisationers styrning för att uppnå hållbarhetsmål. Medverkar i Uppsala universitets forskarskola i Hållbar utveckling. Därutöver verksam i olika sammanhang utanför universitetets väggar, bl.a. styrelsemedlem i företagarföreningen Tillväxt Gotland.
Biografi
Disputerade 2007 med en avhandling om hur digitaliseringen har omvandlat den grafiska industrin. Var under forskarstudierna doktorand vid Ekonomiska informationssystem (EIS) i Linköping och associerad till forskarskolan Management och IT (MIT). Verksam som adjunkt och lektor vid Campus Gotland 2003-2020, där jag utöver forskning och utbildning haft roller som avdelningsledare, studierektor samt programansvarig. Sedan augusti 2020 verksam vid Institutionen för samhällsbyggnad och industriell teknik i Uppsala.
Under de senaste tio åren har jag och fyra kollegor intresserat oss för hur digitalisering påverkar prissättning och hur den kan utformas för att ligga i linje med företagets affärsmodell samt den affärsekologi som omger organisationer. Erfarenheterna från detta projekt har vi dokumenterat i såväl böcker som artiklar, vilka har kommit att utgöra en påtaglig del av svensk företagsekonomisk forskning om prissättning. Vår forskning och utbildning om metod för utformning av prismodeller sker i nära samarbete med såväl företag som offentliga organisationer, genom ett samarbete som vi kallar CASIP (Centre for Advanced Studies of Innovative Price models).
Är sedan 2020 del av Uppsala universitets forskarskola i hållbarhetsstudier, där jag är delaktig i projektet Digital innovation för hållbar konsumtion. I det sammanhanget studerar jag även hur organisationer utformar verksamhetsstyrning för hållbar utveckling.

Publikationer
Senaste publikationer
Ingår i Research Handbook on Sustainability Reporting, s. 130-143, Edward Elgar Publishing, 2024
Uppsala University, 2023
- Ladda ner fulltext 1 (pdf) av Enabling sustainable visits
- Ladda ner fulltext 2 (epub) av Enabling sustainable visits
Enabling sustainable visits: Introduction
Ingår i Enabling Sustainable Visits, s. 7-20, Uppsala University, 2023
Concluding remarks: Towards enabling sustainable visits
Ingår i Enabling Sustainable Visits, s. 277-281, Uppsala University, 2023
Ingår i Enabling Sustainable Visits, Uppsala University, 2023
Alla publikationer
Artiklar i tidskrift
Ingår i Sustainability, 2020
- DOI för Are They Reporting the Right Thing and Are They Doing It Right?: A Measurement Maturity Grid for Evaluation of Sustainability Reports
- Ladda ner fulltext (pdf) av Are They Reporting the Right Thing and Are They Doing It Right?: A Measurement Maturity Grid for Evaluation of Sustainability Reports
Ingår i Sustainability, 2018
- DOI för From global goals and planetary boundaries to public governance: A framework for prioritizing organizational sustainability activities
- Ladda ner fulltext (pdf) av From global goals and planetary boundaries to public governance: A framework for prioritizing organizational sustainability activities
Från produkt till tjänst – prismodellers roll i digitaliserad affärsutveckling
Ingår i Management of Innovation and Technology, s. 2-4, 2016
The Business Model Eruption and How Game Changing Mind Sets Challenge Existing Nodes of Business
Ingår i Journal of Business Models, 2014
Ingår i International Journal of Management and Decision Making, s. 250-265, 2014
How to Differentiate by Price: Proposal for a Five-dimensional Model
Ingår i European Management Journal, s. 109-123, 2013
Ingår i Ekonomiska samfundets tidskrift, s. 175-190, 2010
Artiklar, forskningsöversikt
Conceptualising innovative price models: the RITE framework
Ingår i Baltic Journal of Management, s. 540-558, 2019
Böcker
Verksamhetsstyrning för hållbar utveckling
Studentlitteratur AB, 2023
Digital Transformation: Understanding Business Goals, Risks, Processes, and Decisions
Open Book Publishers, 2023
Organisations, Processes, Decisions: Strategies for a Digitised Century
Sine Metu Productions, 2020
Strategic and Innovative Pricing: Price Models for a Digital Economy
Routledge, 2020
Digitalisering och organisering: Att skapa värde i det 21:a århundradet
Liber, 2017
Liber, 2016
Prissättning: Affärsekologier, affärsmodeller, prismodeller
Studentlitteratur, 2013
Doktorsavhandlingar, monografi
Kapitel i böcker, delar av antologi
Ingår i Research Handbook on Sustainability Reporting, s. 130-143, Edward Elgar Publishing, 2024
Enabling sustainable visits: Introduction
Ingår i Enabling Sustainable Visits, s. 7-20, Uppsala University, 2023
Concluding remarks: Towards enabling sustainable visits
Ingår i Enabling Sustainable Visits, s. 277-281, Uppsala University, 2023
Ingår i Enabling Sustainable Visits, Uppsala University, 2023
Strategic Pricing: The Relationship Between Strategy, Price Models and Product Cost
Ingår i Strategic Management Control, s. 67-85, Springer, 2020
Strategic Pricing: The Relationship Between Strategy, Price Models and Product Cost
Ingår i Strategic Management Control, s. 67-85, Springer, 2020
Datorisering i ett historiskt perspektiv: Från redovisningsdata till styrinformation
Ingår i Digitalisering och styrning, Studentlitteratur AB, 2018
Ingår i Controllerhandboken, Liber, 2018
Strategic pricing: The relationship between strategy, price models and product cost
Ingår i Strategic Management Control, s. 131-163, Studentlitteratur AB, 2016
Strategisk prissättning: Samband mellan strategi, prismodeller och kostnadskalkyler
Ingår i Strategisk ekonomistyrning, s. 125-154, Studentlitteratur AB, 2016
Prismodeller som strategisktverktyg
Ingår i Bonnier Ledarskapshandböcker, Bonnier, 2013
Priser ut, in och mellan - om risktagande, ansvar och prismodeller
Ingår i Bonniers ledarskapshandböcker, Bonniers, 2013
IT Innovation Influence and Industrial Transformation: The Case of the Swedish Graphic Industry
Ingår i Management and information technology, s. 145-159, Routledge, 2011
IT:s branschpåverkan: exempel från den grafiska industrin
Ingår i Gotlandsakademiker tycker om ..., s. 91-99, Gotland University Press, 2010
De gotländska företagarna och forskarna – läge att samarbeta?
Ingår i Gotlandsakademiker tycker om …, s. 23-28, 2009
Konferensbidrag
Testing a Maturity Grid for Assessing Sustainability Reports
2018
Price models: a missing link in business model research?
2015
2013
2012
Usability and strategic logic in information systems – a new approach to directing change
2012
The hen or the egg?: IT innovations’ influence on business strategy
Ingår i Proceedings of the Nordic Academy of Management conference 2011, s. 1-18, 2011
European industrial transformation: the effects of digitization
Ingår i Proceedings of the 13th Swedish network for European studies in economics and business conference, s. 1-41, 2011
Improving Supply Networks: Identifying drivers for sustainable change using process models
Ingår i Proceedings of the 13TH TOULON-VERONA CONFERENCE, s. 1-11, 2010