Anne-Sofie Nyström
Universitetslektor vid Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningssociologi
- Telefon:
- 018-471 76 26
- E-post:
- Anne-sofie.nystrom@edu.uu.se
- Besöksadress:
- Von Kraemers allé 1 A
752 37 Uppsala - Postadress:
- Box 2136
750 02 Uppsala
Mer information visas för dig som medarbetare om du loggar in.
Kort presentation
FD SOCIOLOGI
Anne-Sofie disputerade (2012) vid Uppsala universitet på en utbildningssociologisk avhandling som behandlade frågor om unga män, identitetsförhandlingar och underprestation. Hon är anställd vid Uppsala universitet som lektor och forskare i barn- och ungdomsvetenskap.
Forskningsintressen:
- Utbildningssociologi, jämlik och likvärdig utbildning
- Identitetsprocesser
- Intersektionen kön, klass, ålder
- Forskning om män och maskuliniteter
Biografi
Min forskning och undervisning har ett fokus på barns, ungas och unga vuxnas identitetsprocesser, aktörskap, kamratkulturer och maktrelationer på olika sociala arenor samt barns och ungas utsatthet. I forskningen har jag främst intresserat mig för prestigeutbildningar och hur maktrelationer levs och upplevs.
Under och efter forskarutbildningen har jag publicerat populärvetenskapliga texter och anlitats som föreläsare om jämlik och likvärdig utbildning, främst med fokus på (unga) mäns identitetsskapande och prestationer i skola. 2013 tilldelades jag Society for Research in Higher Education:s pris för Newer Researchers.
Tidigare har jag arbetat bland annat på Skolverket, vid Uppsala Studentkår och inom förskola och varit verksam som ledare i gymnastik och dans.
Forskning
Unga män och Ungdomsmottagningen: Samtal i gränslandet mellan sexuellt utforskande och sexuell gränslöshet på andras bekostnad (nov 2022-feb 2023). Samarbetet och förstudien finansieras av Innovationssystem Gotland. Projektledare: Anne-Sofie Nyström & Carl Bergstrand (Ungdomsmottagningen Gotland). Samarbetet och förstudien syftar till att 1) utveckla kunskap om och vidareutveckla metoder för samtal med unga män om sex och samtycke samt om våld i nära relationer, och att 2) bidra med ökad kunskap om vad som möjliggör respektive hindrar unga mäns samtal med ungdomshälsan.
De oväntade naturvetarna: En studie av vad som möjliggjort för studenter från underrepresenterade grupper att fortsätta till högre naturvetenskaplig utbildning. Projektet finansieras av Vetenskapsrådet (2019-2021, Dnr: 2018-4985). Projektledare: prof. Anna Danielsson. Studien syftar till att undersöka vad som gjort det möjligt för studenter från underrepresenterade grupper att fortsätta till högre utbildning i fysik och att bidra till analys och utveckling av mer inkluderande naturvetenskaplig undervisning.
Staging the successful student in higher education: A comparative study of men, masculinities, and self-worth protecting strategies in competitive contexts. Projektet finansieras av Vetenskapsrådet (2015-2018, Dnr: 2014-2476). Projektledare: Anne-Sofie Nyström. Medverkande: prof. Carolyn Jackson och docent Minna Salminen Karlsson. Intervjustudien undersöker studenters identitetsprocesser och erfarenheter av att studera medicin, juridik respektive teknisk fysik i Sverige och i England, med särskilt fokus män och maskuliniteter.
Att synas och lära utan att synas lära: En studie om underprestation och privilegierade unga mäns identitetsförhandlingar i gymnasieskolan. Doktorandtjänsten finansierades av Uppsala universitet, Utbildningsvetenskapliga fakulteten (2005-2012). Handledare: prof. Elisabet Näsman & prof. Keith Pringle. Avhandlingsstudien handlar om unga mäns identitetsförhandlingar i svensk gymnasieskola. Syftet med studien var att undersöka utbildningens betydelse för unga mäns självbilder och de identiteter som unga män tillskrivs. Frågeställningarna belystes genom att studera högpresterande elevers interaktioner i gymnasieskolan, med syfte att dels öka kunskapen om hur maskuliniteter förhandlas i jämnåriggrupper, dels bidra till fördjupad förståelse av processer som leder till underprestation. Den utbildningspolitiska diskussionen om ”underpresterande unga män" i skolan utgör på så vis en fond till diskussionen. Studiens design var inspirerad av etnografisk metod och kombinerar deltagande observation med semistrukturerade intervjuer individuellt och i grupp. Urvalet bestod av förstaårselever i två gymnasieklasser, både unga män och kvinnor, vilka läste Fordonsprogrammet respektive Naturvetenskapliga programmet. Valet motiverades av att elevrekryteringen till dessa program uppvisar betydande skillnader beträffande föräldrarnas klassposition.
Publikationer
Urval av publikationer
- Young Peoples’ Online Science Practices as a Gateway to Higher Education STEM (2023)
- The identity turn in science education research: a critical review of methodologies in a consolidating field (2023)
- Using story-based methodologies to explore physics identities (2023)
- Other spaces for young women's identity work in physics (2022)
- Social justice in science, technology, engineering and mathematics education: Establishing a platform for conversation (2019)
- Bridging questions of 'who' and 'what' in science education research (2019)
- What counts as success? (2019)
- Coping with Higher Education Expectations (2018)
- Coping with higher educational expectations (2016)
- Formations of success (2016)
- Reflections of and about success and failure (2016)
- "Smart students get perfect scores in tests without studying much" (2015)
- Facing Potential Failure (2014)
- Negotiating achievement (2014)
- Mellan empati och kritisk granskning? (2012)
- Att synas och lära utan att synas lära (2012)
- Stavas killars problem i skolan ”anti-pluggkultur”? (2010)
- Läxläsning, provplugg och social status (2008)
Senaste publikationer
- Young Peoples’ Online Science Practices as a Gateway to Higher Education STEM (2023)
- The identity turn in science education research: a critical review of methodologies in a consolidating field (2023)
- Using story-based methodologies to explore physics identities (2023)
- Performing legitimate choice narratives in physics (2023)
- Possibilized by Physics (2023)
Alla publikationer
Artiklar
- Young Peoples’ Online Science Practices as a Gateway to Higher Education STEM (2023)
- The identity turn in science education research: a critical review of methodologies in a consolidating field (2023)
- Using story-based methodologies to explore physics identities (2023)
- Performing legitimate choice narratives in physics (2023)
- Other spaces for young women's identity work in physics (2022)
- What counts as success? (2019)
- "Smart students get perfect scores in tests without studying much" (2015)
- Stavas killars problem i skolan ”anti-pluggkultur”? (2010)
- Kunskapens villkor (2006)
- Frihet, jämlikhet och broderskap (2001)
- Män, feminism och förändring (2001)
Böcker
Kapitel
- Coping with Higher Education Expectations (2018)
- Negotiating achievement (2014)
- Mellan empati och kritisk granskning? (2012)
- Läxläsning, provplugg och social status (2008)
- Har kunskap något genus? (2007)
Konferenser
- Possibilized by Physics (2023)
- Young peoples’ online science practices as a gateway to higher education STEM (2022)
- Other spaces for young people's identity work in physics (2022)
- Following or defying expectations (2022)
- Choice narratives of “unexpected” physics students (2022)
- Possibilities in physics (2022)
- Science identities (2021)
- Higher education physics students ‘storying’ their identity trajectories (2021)
- The exceptional physics girls (2021)
- Social justice in science, technology, engineering and mathematics education: Establishing a platform for conversation (2019)
- Bridging questions of 'who' and 'what' in science education research (2019)
- Diving into the big pond (2018)
- There’s no balance there’s only chaos’ (2017)
- Coping with higher educational expectations (2017)
- Coping with higher educational expectations (2017)
- Coping with higher educational expectations (2017)
- Coping with higher educational expectations (2016)
- Formations of success (2016)
- Reflections of and about success and failure (2016)
- Facing Potential Failure (2014)
- Negotiating achievement (2014)
- Varning för antipluggkultur (2014)
- Att framträda som framgångsrik student (2014)
- 'Sucking-up’ (2013)
- Unga män och utbildning (2012)
- Skilda förståelser av könsmönster i utbildningsresultat (2012)
- Negotiating achievement (2012)