Anne-Sofie Nyström
Universitetslektor vid Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningssociologi
- Telefon:
- 018-471 76 26
- E-post:
- Anne-sofie.nystrom@edu.uu.se
- Besöksadress:
- Von Kraemers allé 1 A
752 37 Uppsala - Postadress:
- Box 2136
750 02 Uppsala
Kort presentation
Fil.dr. i sociologi, docent i barn- och ungdomsvetenskap
Anne-Sofie disputerade (2012) vid Uppsala universitet på en sociologisk avhandling som behandlade frågor om unga män, identitetsförhandlingar och underprestation. Hon är anställd vid Uppsala universitet som lektor och forskare i barn- och ungdomsvetenskap.
Forskningsintressen:
- Utbildningssociologi och likvärdig utbildning
- Naturvetenskapsutbildning
- Ungas identitet, livsvillkor och välbefinnande
- Intersektionen genus/klass/ålder
Biografi
Min forskning och undervisning har ett fokus på barns, ungas och unga vuxnas identitetsprocesser, aktörskap, kamratkulturer och maktrelationer på olika sociala arenor samt barns och ungas utsatthet. I forskningen har jag främst intresserat mig för prestigeutbildningar och hur maktrelationer levs och upplevs.
- Under och efter forskarutbildningen har jag publicerat populärvetenskapliga texter och anlitats som föreläsare om jämlik och likvärdig utbildning, främst med fokus på (unga) mäns identitetsskapande och prestationer i skola.
- Tidigare har jag arbetat på Skolverket, vid Uppsala Studentkår och inom förskola samt med barn- och ungdomsverksamhet.
Forskning
Existentiell hälsa och unga. Tvärvetenskapligt forskarnätverk som leds av Katarina Westerlund. Finansierat av CIRCUS 2025-2026.
Unga män och Ungdomsmottagningen (nov 2022-feb 2023). Samarbetet och förstudien finansierades av Innovationssystem Gotland. Projektledare: Anne-Sofie Nyström & Carl Bergstrand (Ungdomsmottagningen Gotland).
De oväntade naturvetarna: En studie av vad som möjliggjort för studenter från underrepresenterade grupper att fortsätta till högre naturvetenskaplig utbildning. Projektet finansieras av Vetenskapsrådet (2019-2021, Dnr: 2018-4985). Projektledare: prof. Anna Danielsson. Studien syftar till att undersöka vad som gjort det möjligt för studenter från underrepresenterade grupper att fortsätta till högre utbildning i fysik och att bidra till analys och utveckling av mer inkluderande naturvetenskaplig undervisning.
Staging the successful student in higher education: A comparative study of men, masculinities, and self-worth protecting strategies in competitive contexts. Projektet finansieras av Vetenskapsrådet (2015-2018, Dnr: 2014-2476). Projektledare: Anne-Sofie Nyström. Medverkande: prof. Carolyn Jackson och docent Minna Salminen Karlsson. Intervjustudien undersöker studenters identitetsprocesser och erfarenheter av att studera medicin, juridik respektive teknisk fysik i Sverige och i England, med särskilt fokus män och maskuliniteter.
Att synas och lära utan att synas lära: En studie om underprestation och privilegierade unga mäns identitetsförhandlingar i gymnasieskolan. Doktorandtjänsten finansierades av Uppsala universitet, Utbildningsvetenskapliga fakulteten (2005-2012). Handledare: prof. Elisabet Näsman & prof. Keith Pringle. Avhandlingsstudien handlar om unga mäns identitetsförhandlingar i svensk gymnasieskola. Syftet med studien var att undersöka utbildningens betydelse för unga mäns självbilder och de identiteter som unga män tillskrivs. Frågeställningarna belystes genom att studera högpresterande elevers interaktioner i gymnasieskolan, med syfte att dels öka kunskapen om hur maskuliniteter förhandlas i jämnåriggrupper, dels bidra till fördjupad förståelse av processer som leder till underprestation. Den utbildningspolitiska diskussionen om ”underpresterande unga män" i skolan utgör på så vis en fond till diskussionen. Studiens design var inspirerad av etnografisk metod och kombinerar deltagande observation med semistrukturerade intervjuer individuellt och i grupp. Urvalet bestod av förstaårselever i två gymnasieklasser, både unga män och kvinnor, vilka läste Fordonsprogrammet respektive Naturvetenskapliga programmet. Valet motiverades av att elevrekryteringen till dessa program uppvisar betydande skillnader beträffande föräldrarnas klassposition.
Från novis till nestor: Maskulinitet, organisation och risk i räddningstjänsten – En aktionsforskningsstudie. Finansierad av Myndigheten för samhällsskydd och beredskap (2009-2011).

Publikationer
Urval av publikationer
Ingår i International Journal of Science Education, Part B Communication and Public Engagement, s. 1-16, 2024
Young Peoples’ Online Science Practices as a Gateway to Higher Education STEM
Ingår i Research in science education, 2023
- DOI för Young Peoples’ Online Science Practices as a Gateway to Higher Education STEM
- Ladda ner fulltext (pdf) av Young Peoples’ Online Science Practices as a Gateway to Higher Education STEM
Ingår i Cultural Studies of Science Education, s. 1255-1283, 2023
- DOI för Performing legitimate choice narratives in physics: possibilities for under-represented physics students
- Ladda ner fulltext (pdf) av Performing legitimate choice narratives in physics: possibilities for under-represented physics students
Ingår i Physical Review Physics Education Research, 2023
- DOI för Using story-based methodologies to explore physics identities: How do moments add up to a life in physics?
- Ladda ner fulltext (pdf) av Using story-based methodologies to explore physics identities: How do moments add up to a life in physics?
Ingår i Cultural Studies of Science Education, 2023
- DOI för The identity turn in science education research: a critical review of methodologies in a consolidating field: A critical review of methodologies in a consolidating field
- Ladda ner fulltext (pdf) av The identity turn in science education research: a critical review of methodologies in a consolidating field: A critical review of methodologies in a consolidating field
Ingår i Physical Review Physics Education Research, 2022
- DOI för Other spaces for young women's identity work in physics: Resources accessed through university-adjacent informal physics learning contexts in Sweden
- Ladda ner fulltext (pdf) av Other spaces for young women's identity work in physics: Resources accessed through university-adjacent informal physics learning contexts in Sweden
What counts as success?: Constructions of achievement in prestigious higher education programmes
Ingår i Research Papers in Education, s. 465-482, 2019
- DOI för What counts as success?: Constructions of achievement in prestigious higher education programmes
- Ladda ner fulltext (pdf) av What counts as success?: Constructions of achievement in prestigious higher education programmes
2019
Formations of success: Gender, class and academic achievements in elite undergraduate programmes.
Ingår i Symposium: “Engendering success: Constructions of achievement in schooling and higher education”, GEA 2016 interim conference, Gender Equality Matters: Education, Intersectionality and Nationalism Social Justice, Equality and Solidarity in Education, Linköping/Sweden, June 15-17th 2016., 2016
Ingår i Research Papers in Education, s. 393-410, 2015
2012
Läxläsning, provplugg och social status: Vad gör elitens söner i skolan?
Ingår i Maskulinitet på schemat, s. 22-38, Liber, 2008
Senaste publikationer
Ingår i International Journal of Science Education, Part B Communication and Public Engagement, s. 1-16, 2024
Young Peoples’ Online Science Practices as a Gateway to Higher Education STEM
Ingår i Research in science education, 2023
- DOI för Young Peoples’ Online Science Practices as a Gateway to Higher Education STEM
- Ladda ner fulltext (pdf) av Young Peoples’ Online Science Practices as a Gateway to Higher Education STEM
Ingår i Cultural Studies of Science Education, s. 1255-1283, 2023
- DOI för Performing legitimate choice narratives in physics: possibilities for under-represented physics students
- Ladda ner fulltext (pdf) av Performing legitimate choice narratives in physics: possibilities for under-represented physics students
Ingår i Physical Review Physics Education Research, 2023
- DOI för Using story-based methodologies to explore physics identities: How do moments add up to a life in physics?
- Ladda ner fulltext (pdf) av Using story-based methodologies to explore physics identities: How do moments add up to a life in physics?
Ingår i Cultural Studies of Science Education, 2023
- DOI för The identity turn in science education research: a critical review of methodologies in a consolidating field: A critical review of methodologies in a consolidating field
- Ladda ner fulltext (pdf) av The identity turn in science education research: a critical review of methodologies in a consolidating field: A critical review of methodologies in a consolidating field
Alla publikationer
Artiklar i tidskrift
Ingår i International Journal of Science Education, Part B Communication and Public Engagement, s. 1-16, 2024
Young Peoples’ Online Science Practices as a Gateway to Higher Education STEM
Ingår i Research in science education, 2023
- DOI för Young Peoples’ Online Science Practices as a Gateway to Higher Education STEM
- Ladda ner fulltext (pdf) av Young Peoples’ Online Science Practices as a Gateway to Higher Education STEM
Ingår i Cultural Studies of Science Education, s. 1255-1283, 2023
- DOI för Performing legitimate choice narratives in physics: possibilities for under-represented physics students
- Ladda ner fulltext (pdf) av Performing legitimate choice narratives in physics: possibilities for under-represented physics students
Ingår i Physical Review Physics Education Research, 2023
- DOI för Using story-based methodologies to explore physics identities: How do moments add up to a life in physics?
- Ladda ner fulltext (pdf) av Using story-based methodologies to explore physics identities: How do moments add up to a life in physics?
Ingår i Cultural Studies of Science Education, 2023
- DOI för The identity turn in science education research: a critical review of methodologies in a consolidating field: A critical review of methodologies in a consolidating field
- Ladda ner fulltext (pdf) av The identity turn in science education research: a critical review of methodologies in a consolidating field: A critical review of methodologies in a consolidating field
Ingår i Physical Review Physics Education Research, 2022
- DOI för Other spaces for young women's identity work in physics: Resources accessed through university-adjacent informal physics learning contexts in Sweden
- Ladda ner fulltext (pdf) av Other spaces for young women's identity work in physics: Resources accessed through university-adjacent informal physics learning contexts in Sweden
What counts as success?: Constructions of achievement in prestigious higher education programmes
Ingår i Research Papers in Education, s. 465-482, 2019
- DOI för What counts as success?: Constructions of achievement in prestigious higher education programmes
- Ladda ner fulltext (pdf) av What counts as success?: Constructions of achievement in prestigious higher education programmes
Ingår i Research Papers in Education, s. 393-410, 2015
Stavas killars problem i skolan ”anti-pluggkultur”?
Ingår i Locus, s. 23-44, 2010
Ingår i Fronesis, s. 8-15, 2006
Män, feminism och förändring: från jämställdhetsreformism till radikal allianspolitik
Ingår i Fronesis, 2001
Frihet, jämlikhet och broderskap: manlig homosocialitet inom den svenska arbetarrörelsen
Ingår i Fronesis, 2001
Doktorsavhandlingar, monografi
2012
Kapitel i böcker, delar av antologi
Läxläsning, provplugg och social status: Vad gör elitens söner i skolan?
Ingår i Maskulinitet på schemat, s. 22-38, Liber, 2008
Ingår i I kunskapens namn, s. 48-59, Lärarförbundet, 2007
Konferensbidrag
Bridging questions of 'who' and 'what' in science education research
2019
2019
Coping with higher educational expectations: Gender, class and challenges in prestigious contexts
2017
2017
Formations of success: Gender, class and academic achievements in elite undergraduate programmes.
Ingår i Symposium: “Engendering success: Constructions of achievement in schooling and higher education”, GEA 2016 interim conference, Gender Equality Matters: Education, Intersectionality and Nationalism Social Justice, Equality and Solidarity in Education, Linköping/Sweden, June 15-17th 2016., 2016
Ingår i Symposium: Negotiating self and higher education: Exploring gendered identity processes in relation to choices and learning among undergraduates. , the Gender and Education Network, NERA 44th Congress, ‘Social Justice, Equality and Solidarity in Education’, Helsinki. March 9th-11th., 2016
2013