Enkla mobiler sparar pengar och miljö

Porträtt Renée Sundbom och enkla mobiler

Enkla mobiler gör stor ekonomisk skillnad och är sparsamma ur miljöaspekt, enligt Renée Sundbom vid institutionen för folkhälso- och vårdvetenskap. Foto: Mikael Wallerstedt.

Vid institutionen för folkhälso- och vårdvetenskap använder personalen antingen smarta mobiler eller enklare. Att använda enklare mobiler sparar pengar, men det är även skonsamt för miljön.

Hallå där, Renée Sundbom, administrativ chef vid institutionen, gör det här verkligen någon skillnad?

– Det är stor ekonomisk skillnad både i inköp och underhåll! Bara en sådan sak att vi slipper spruckna skärmar är en besparing. De miljömässiga aspekterna har vi inte funderat så mycket över, men de finns också.

Före pandemin hade många anställda fasta telefoner. Under pandemin gick institutionen över till MEX-telefoni, vilket föranledde ett större inköp av telefoner. MEX är en förkortning av mobile extension, det vill säga mobil anknytning. Tjänsten består i korthet av att man har tillgång till växelfunktioner i en mobiltelefon.

– De som inte behövde smartmobiler fick då enklare modeller, säger Renée Sundbom.

Men det är inte den enda besparingen institutionen gör på telefoner.

– En del personer som delar rum delar också telefon och några har dual sim i sina privata mobiler, berättar Renée Sundbom. Det minskar inköp av telefoner. Vi återanvänder även alla telefoner när anställda slutar.

Dual sim innebär att man kan ha två mobilabonnemang eller kontantkort med olika nummer i en och samma telefon.

Hur många anställda hos er har enklare mobiler och vilka är de?

– Runt 60–70 personer och då delar en del på samma telefon, säger Renée Sundbom. Det är behovet som styr, inte yrkeskategori, så de som har enklare mobiler är doktorander, administratörer, forskare och lärare.

De enklare mobilerna används i princip för att ringa och ta emot telefonsamtal, vilket inte fungerar för alla.

Men hur är det med miljövinster?

– Vi har nu också precis insett att åtminstone en del av mobilerna behöver bytas eftersom de går på 3G-nätet, vilket är på väg att fasas ut, säger Renée Sundbom. Det är ju inte någon miljövinst att behöva slänga telefoner. Men så länge vi kan använda dem är de sparsamma ur miljöaspekt eftersom de drar inte så mycket batteri och vi slipper spruckna skärmar.

Ulrika Hurtig

Fakta

Har du några bra spartips för din arbetsplats, gärna idéer som omfattar såväl det ekonomiska som miljön? Skriv ett mejl till mig och berätta. ulrika.hurtig@uu.se Ange om du vill vara anonym, för är det bra spartips vill redaktionen gärna skriva om dem.