Nominera kurs eller program till ENLIGHT:s pedagogiska pris

Ritad bild med fyrtorn framför jordglob.

Nu är det dags att nominera kurs eller program till det pedagogiska priset inom det europeiska universitetsnätverket ENLIGHT. Nominera senast den 26 maj 2024.

Priset delas ut inom ENLIGHT, som är ett nätverk av tio europeiska universitet där Uppsala universitet ingår. ENLIGHT arbetar för att erbjuda studenter utbildning i en internationell miljö.

– Priset uppmärksammar utbildningsinitiativ som innehåller innovativa och internationella pedagogiska metoder, i linje med ENLIGHT:s målsättning att stärka studenters förmåga att verka gränsöverskridande – både geografiskt och akademiskt. Syftet med priset är att sprida goda pedagogiska exempel inom ENLIGHT-nätverket och visa uppskattning för lärares engagemang och hängivenhet för sin undervisning, säger Ola Winberg, akademisk koordinator för lärarstöd inom ENLIGHT.

Belönar hjälp att möta en framtid i förändring

ENLIGHT:s pedagogiska pris delas ut varje år. I år är kriterier utformade för att belöna innovativa utbildningsinitiativ som hjälper studenter att utveckla kunskaper och färdigheter som hjälper dem att möta en framtid i förändring.

– Den som nominerar motiverar sitt bidrag gentemot prisets bedömningskriterier. Nomineringen utgör sedan underlag för det interna urvalet vid Uppsala universitet, säger Ola Winberg.

För ENLIGHT:s pedagogiska pris 2024 finns det fyra kriterier:

1. Kursen ska hjälpa studenterna att utveckla kompetenser som stödjer innovation och kreativitet.

2. Replikerbarhet vid andra lärosäten inom ENLIGHT.

3. Reflektion över lärande och undervisning är en del av lärandeprocessen.

4. Innovativa metoder för studentengagemang.

Varje lärosäte kan i sin tur nominera en kandidat till priset. De nomineringar som skickas in utvärderas av ENLIGHT:s akademiska koordinatorer och beslut om vilken kandidat som Uppsala universitetet ska nominera tas av ENLIGHT:s styrgrupp.

Nominera senast den 26 maj 2024.

Läs mer om priset och kriterierna i formuläret för nominering.

Här kan du läsa mer om universitetsnätverket ENLIGHT.

Anders Berndt