Aktiva åtgärder i syfte att förebygga diskriminering i arbetslivet

Bilden visar siluetter av människor i olika färger och former

Utbildning för prefekter, verksamhetsnära HR och likavillkorsombud om aktiva åtgärder för att förebygga och motverka diskriminering inom arbetslivet.

Kursen riktar sig till

• Chef eller prefekt
  • HR
  • Ombud

• Arbetsmiljö
  • HR
  • Ledarskap och chefsutveckling

Om kursen

Syftet med utbildningen är att främja förutsättningarna för prefekter, HR-generalister/motsvarande och likavillkorsombud att i enlighet med diskrimineringslagen krav på aktiva åtgärder kunna förebygga diskriminering inom sitt verksamhetsområde i rollen som arbetsgivare.

Efter genomförd utbildning förväntas deltagarna:

• veta vilka krav som lagen ställer, vilka styrdokument och stöddunderlag som finns på lärosätet samt hur de kan organisera sitt förebyggande likavillkorsarbete.
  • förstå vad som betraktas som diskriminering, vilka skillnader som finns mellan olika former av diskriminering och hur de kan motverka den inom sin verksamhet på ett systematiskt sätt.
  • känna sig motiverade att starta eller utveckla sitt systematiska likavillkorsarbete inom olika områden.

Inga krav på förkunskaper. Inför utbildningen förväntas dock deltagarna ta del av den digitala utbildningen om aktiva åtgärder för lika villkor, se länk nedan.

Digital nano-utbildning i aktiva åtgärder för lika villkor

Kurstillfällen och anmälan

9 april 2024, kl. 9.0012.00
Uppsala