Lär av varandra
Att dela och diskutera erfarenheter med andra lärare ger idéer för den egna undervisningen och är dessutom ett utmärkt sätt att lära sig mer om möjligheter och bergränsningar med generativ AI. Ofta sker förstås detta informellt, i samtal med kollegor över ett fika, men med tanke på den pågående snabba utvecklingen av både tekniken och av studenters och lärares praxis kan det finnas anledning att skapa fastare former för erfarenhetsutbytet.
På institutionsnivån
Inom en institution, ett ämne eller ett program kan prefekter, studierektorer m.fl. ta ett formellt ansvar för erfarenhetsförvaltningen. Enklast organiseras erfarenhetsutbytet inom ramen för regelbundet återkommande lärardagar och ämneskonferenser. Variera gärna formerna (kanske poster-sessioner och inte bara presentationer) och innehållet (genom att ibland koncentrera på specifika frågeställningar snarare än på ett blandat smörgåsbord av erfarenheter). En viktig aspekt att tänka på är hur man dokumenterar och följer upp det som kommer fram.
Kollegiala nätverk
För de löpande diskussionerna fungerar kollegiala nätverk bättre. För att ett nätverk ska fungera är det klokt att hitta en realistisk ambitionsnivå, en form som motsvarar den, och att fördela ansvar inom nätverket.
I ett nätverk med många engagerade och där det händer mycket fungerar det ofta bäst att arbeta asynkront, online; om det är färre deltagare och långt mellan delningarna fungerar det säkert bättre att planera in några möten i realtid och kanske helst på plats. Någon behöver ta på sig ett formellt ansvar för nätverket (för att sköta onlinemiljön, eller för att boka in nätverksmöten), men om aktivitetsnivån är alltför låg, med fler som läser än som bidrar, så bör man komma överens om ett roterande ansvar bland nätverkets medlemmar för att bidra med någonting. När ett nätverk enbart hålls vid liv av den ansvariges ansträngningar brukar det vara hög tid att lägga ned det och hitta en annan form.
Välj hur ni kommunicerar i nätverket
Vill ni kunna jobba online och dela material, diskutera med varandra, och samla länkar till andra resurser kan ni skapa samarbetsytor online i Sharepoint, som alla anställda har tillgång till (se länk längst ner på sidan).
Som vanligt med verktyg som erbjuder många möjligheter kräver det också mer av användarna. Se till att ni väljer verktyg som verkligen passar ert nätverk och dess ambitionsnivå! Ibland kan en traditionell maillista mycket väl räcka för ett nätverk. Oftast är det bättre att börja enkelt och låta det växa i takt med nätverkets behov än att från början skapa en avancerad samarbetsyta som till stora delar förblir ödslig och underanvänd.
Över ämnes- och universitetsgränserna
Något nätverk där lärare från hela Uppsala universitet kan dela och diskutera erfarenheter av att använda AI i undervisningen finns för närvarande inte. De seminarier och workshops som anordnas av enheten för universitetspedagogik kan däremot fungera som en möjlig arena för erfarenhetsutbyte. Vartannat år anordnas dessutom en högskolepedagogisk konferens dit ni kan lämna in bidrag.
Dela med er av era erfarenheter!
Goda idéer förtjänar att spridas även utanför era lokala miljöer - och ibland lär man sig lika mycket eller mer av motgångarna! Hör av er till enheten för universitetspedagogik om ni vill låta andra lärare vid UU ta del av hur ni och era studenter använt generativ AI! Vi hjälper till att sprida era exempel via kurser, seminarier och andra aktiviteter.