Seminarier
Program våren 2025
Ingen anmälan behövs till onlineseminarierna.
Välkommen!
Kommande seminarier
19 mars kl. 12.00-13.00
Internationella samarbeten inom utbildning – exempel från universitetsalliansen Enlight
Medverkande: Erik Olsson, professor vid Institutionen för kvinnors och barns hälsa
Språk: Engelska
Zoom: https://uu-se.zoom.us/my/erikmg
Välkommen till ett inspirerande seminarium om internationella kurser och utmaningsbaserat lärande inom Enlight alliansen, ett europeiskt nätverk för att främja “equitable quality of life, sustainability and global engagement through higher education transformation”. Erik Olsson har under flera år varit ansvarig för kurserna ”Cardiovascular Psychology” och sommarkursen ”Innovation Game – Applying Serious Game Design”, som vann nätverkets ”Teaching and Learning Award” 2022.
Varför är det berikande för lärare att arbeta med kurser i internationell samverkan och hur upplever studenterna dessa kurser? Under seminariet delar Erik med sig av sina erfarenheter hur man får kontakt med internationella lärare och hur man kan lägga upp samarbetet kring en kurs på ett bra sätt. Han berättar också om utmaningsbaserat lärande som bärande pedagogiskt koncept för att främja studenters samarbeten i tvärvetenskapliga team.
10 april kl. 12.00-13.00
Muntlig examination - en underutnyttjad pedagogisk resurs?
Medverkande: Sina Tezel, excellent lärare, lektor i semitiska språk vid Institutionen för lingvistik och filologi och pedagogisk utvecklare; Ulrike Schnaas, pedagogisk utvecklare vid Enheten för universitetspedagogik
Språk: Svenska
Zoom: https://uu-se.zoom.us/j/2576973357
Muntlig examination har fått förnyad aktualitet i samband med generativ AI och ökade möjligheter till fusk. Seminariet kommer att diskutera möjligheter och utmaningar med muntlig examination utifrån aktuell forskning. Vi kommer också att presentera konkreta exempel hur muntlig examination kan genomföras på ett pedagogiskt genomtänkt sätt och reflektera över hur muntlig examination kan realiseras i olika ämneskontexter.
Referenser:
Grahovar, M., Jansson, C., & Johansson, I. L. (2023). Arbeta kollektivt, prestera individuellt–Hur muntlig examination kan användas för att stödja aktivt lärande. Högre utbildning, 13(3), 1-13.
Iannone, P., & Vondrová, N. (2024). The novelty effect on assessment interventions: a qualitative replication study of oral performance assessment in undergraduate mathematics. International Journal of Science and Mathematics Education, 22(2), 375-397.
13 maj kl. 12.00-13.00
Att möta studenter med NPF i undervisningen
Medverkande: Sofia Grunér, pedagogisk utvecklare vid Enheten för universitetspedagogik, och Petra Korall, excellent lärare, lektor vid Institutionen för organismbiologi och pedagogisk utvecklare vid Enheten för universitetspedagogik.
Språk: Svenska
Zoom: https://uu-se.zoom.us/j/2872626931
Välkommen till ett seminarium på temat neuropsykiatriska funktionsvariationer, NPF, inom högre utbildning. Petra Korall och Sofia Grunér berättar om hur olika NPF-diagnoser, så som adhd, autism, dyslexi och språkstörning (DLD), kan inverka på studier inom högre utbildning samt vilka utmaningar och styrkor som är vanliga. Fokus är praktiska exempel på hur undervisning kan tillgängliggöras för samtliga studenter, med eller utan NPF.
Referenser:
Petra Korall: Att undervisa tillgängligt med fokus på studenter med neuropsykiatriska funktionsvarianter.
”Röster om tillgänglighet” (podcast): Podcast med Sofia Grunér som värd på temat Tillgänglighet inom högre utbildning.
Tidigare seminarier
6 februari kl. 12.00-13.00
Pedagogik för att arbeta med samhällsutmaningar
i kurser och program inom högre utbildning
Medverkande: Lovisa Håkansson, pedagogisk utvecklare, Enheten för universitetspedagogik; Malin Östman, kurskoordinator vid Cemus (Centrum för miljö- och utvecklingsstudier)
Språk: Engelska
Zoom: https://uu-se.zoom.us/j/62359999128
Detta seminarium erbjuder lärare en möjlighet att fördjupa sina kunskaper och diskutera pedagogiska metoder för att hantera komplexa samhällsutmaningar. Dessutom kommer deltagarna att få information om en kommande möjlighet att tillsammans med lärare från andra nordiska länder och genom nätverket Nordic Experts in Team Network, utforma en sommarkurs för svenska, danska och norska studenter. Dessa studenter kommer att samarbeta kring aktuella demografiska utmaningar i de nordiska länderna.
Ansvarig för onlineseminarierna är Ulrike Schnaas, pedagogisk utvecklare, Enheten för universitetspedagogik ulrike.schnaas@uu.se