Internationalisering på hemmaplan för medarbetare

Du som arbetar vid Uppsala universitet har möjlighet att möta världen på hemmaplan.

En person sitter vid ett skrivbord med en laptop framför sig, genom vilken ett videosamtal med en annan person förs.

Personalfortbildning via Erasmus online

Medarbetare vid Uppsala universitet kan ansöka om medel via rektors klimatfond för att delta i någon form av personalfortbildning online. Kravet är att den arrangerande organisationen finns i något av Erasmus programländer och att kursen eller workshopen du önskar delta i är av internationell karaktär.

Mer information om hur du ansöker hittar du på sidan om medarbetarutbyte inom Europa, men kontakta gärna erasmus@uu.se om du har frågor.

Språkkurser för medarbetare

Kurser i engelska

The Unit for Professional English vid engelska institutionen är en resurs för universitets anställda. Enheten erbjuder kurser och workshops för olika anställningskategorier. Mer information om utbudet hittar du på sidan om kurser i engelska för anställda.

Kurser i svenska

Institutionen för nordiska språk erbjuder kurser i svenska för internationella medarbetare vid Uppsala universitet. Kurserna heter Swedish for Academics 1–4. De börjar på nybörjarnivå och fortsätter upp till omkring nivå B2 på CEFR-skalan och går på kvartsfart. Mer information om kurserna hittar du bland kursutbuded på medarbetaringången.