Så fungerar klienthantering på Mac-datorer

I klientplattformen för Apple-enheter så hanteras bland annat Mac-datorer. Nedan beskrivs plattformens komponenter.

En helt ny Mac som beställts via UIT kan du enkelt komma igång med på egen hand.

En ohanterad Mac som ägs av Uppsala universitet kan anslutas till klientplattformen för Apple-enheter. Kontakta itsupport@uu.se för assistans.

Notera att endast universitetsägda datorer får ansluta till klientplattformen.

En Mac som är hanterad får bl.a. åtkomst till en självserviceportal ("Self Service"). Med hjälp av Self Service så kan man på ett snabbt och enkelt sätt installera och beställa programvaror som man behöver. UIT distribuerar regelbundet uppdateringar till programvaror via Self Service. I Self Service finns även länkar till andra IT-relaterade tjänster och verktyg som t.ex. hjälper dig som användare när du har ett supportärende hos UIT och när du behöver ominstallera eller uppdatera macOS.

Fönstret för Self Service.

Uppdateringar till vanliga programvaror distribueras regelbundet. I huvudsak tillgängliggörs dessa via självserviceportalen ("Self Service") med en tillhörande tidsfrist för när uppdateringen för programvaran behöver vara installerad. Du kan själv installera tillgängliga uppdateringar vid lämpligt tillfälle innan tidsfristen löper ut i självserviceportalen. När tidsfristen löper ut så visas en notis på skärmen som informerar om att programvaran kommer att avslutas inom en viss tid för att uppdateringen skall kunna installeras.

Fönstret för uppdateringspåminnelse.

När viktiga uppdateringar till macOS finns tillgängliga och dessa inte redan är installerade på din Mac så kommer ett fönster att öppnas som informerar om detta samt när tidsfristen för att installera uppdateringarna löper ut. Fram tills att tidsfristen för att installera uppdateringarna löper ut så har du möjlighet att välja att bli påmind om att installera uppdateringen vid ett senare tillfälle om du inte har möjlighet att installera uppdateringen för stunden. Detta görs genom att klicka på rullgardinsmenyn längst ner till höger i fönstret där det står "Skjut upp".

Fönstret för uppdateringspåminnelse.

Vid vissa tillfällen kan du som användare få information eller frågor direkt på skärmen från UIT. Hur dessa informationsrutor och notifikationer ser ut kan du se nedan.

Ett exempelmeddelande.
En exempelnotifikation.

En hanterad Mac har ett skräddarsytt inloggningsfönster med tema från Uppsala universitet. Det finns även ett verktyg installerat som säkerställer att lösenordet för ditt användarkonto som är namngivet med ditt AKKA-ID vid Uppsala universitet hålls i synk. D.v.s. att det lösenord som du använder för att logga in på din Mac är samma som du använder för dom flesta andra IT-tjänster vid Uppsala universitet.

Microsoft Outlook är den rekommenderade e-postklienten för att läsa sin e-post. Outlook installeras tillsammans med Microsoft Office med hjälp av Self Service.

Utskrifter sker via utskriftskön eduPrint-UU som finns installerat som standard på datorn. Besök informationssidan för eduPrint för mer information.

Fjärrsupport sker via verktyget TeamViewer som finns installerat som standard på datorn (finns bland övriga programvaror i applikationsmappen som man hittar via Finder).

Högst upp till höger på skärmen så hittar man en ikon som ser ut som en triangel. Via den här ikonen så hittar du genvägar/länkar till filservrar, lösenordsbyte, Medarbetarportalen och Self Service. I dockan i macOS hittar du också ytterligare en genväg till Self Service.

Fönstret Self Service med ikon för genvägar.
Dockan i macOS och genväg till Self Service.