Digital signering

En digital (elektronisk) signatur är på samma sätt som en vanlig underskrift på ett papper ett sätt att skapa funktioner för identifiering (av den som skrivit dokumentet) eller äkthet (så att mottagaren av ett undertecknat dokument skall kunna säkerställa vem som skrivit under dokumentet). Vid Uppsala universitet erbjuds två sätt att signera dokument digitalt:

  • Via onlinetjänsten eduSign.
  • Via ett PDF-program och personligt certifikat.

Välj den metod som passar er verksamhet bäst. Läs mer om innebörden av digitala (elektroniska) signaturer här. Det krävs ett aktivt AKKA konto samt en giltig mailadress kopplat till kontot.

Digital penna och platta samt tangentbord mot gul bakgrund.

Tjänsten eduSign nås på https://edusign.sunet.se och kan användas för att snabbt och enkelt ladda upp och skriva under PDF-dokument utan att installera certifikat eller någon specifik programvara.

Flera program har en funktion för att signera ett pdf-dokument digitalt. Enklast är att använda "Adobe Acrobat Reader", "PDF-Xchange" eller "Libre Office" som alla är gratis för UUs användare.

  • Adobe Acrobat Reader går att installera via ditt klienthanteringssystem från fönstret “Software Center” på Windowsdatorer alternativt “Self Service for Mac” på Appledatorer.
  • PDF-XChange är endast tillgängligt via “Software Center” på Windowsdatorer.

Certifikat från Sectigo inte längre tillgängliga (9 januari)

Universitetets leverantör Sectigo har valt att hastigt avsluta avtalet att leverera certifikat den 9 januari 2025. Läs mer här.

FÖLJ UPPSALA UNIVERSITET PÅ

facebook
instagram
youtube
linkedin