Vad är en elektronisk signatur?

En elektronisk (digital) signatur är på samma sätt som en vanlig underskrift på ett papper ett sätt att skapa funktioner för:

• identifiering, av den som skrivit dokumentet.
  • äkthet, så att mottagaren av ett undertecknat dokument skall kunna säkerställa vem som skrivit under dokumentet.
  • avslutande och vilja, signaturen markerar att dokumentet är avslutat och färdigställt.
  • varning, signaturen gör utställare och läsare av dokumentet uppmärksam på att handlingen kan få ett rättsvärde.

I korthet kan man säga att signaturer är en form att säkerställa ett dokuments innehåll, äkthet och samtidigt knyta innehållet till utställaren av dokumentet. Det är egentligen ingen skillnad mellan ett manuellt undertecknat dokument och ett som är elektroniskt undertecknat. Svårigheten är istället att säkerställa om den analoga eller elektroniska signaturen är äkta. En elektronisk signatur har funktioner som skall bekräfta att informationen kommer från den som signerar och att informationen inte ändrats eller manipulerats av någon i efterhand. Du skall inte kunna redigera ett dokument som är elektronisk signerad utan att det märks.

En elektronisk signatur är rättsligt likvärdig en vanlig analog signatur. Det finns några få undantag men de är knappast aktuella för vanliga administrativa beslut vid Uppsala universitet. Beträffande undertecknande av avtal krävs i de flesta fall inte en analog signatur, undantag gäller för t.ex. avtal om överlåtelse av fast egendom.

För att underlätta för medarbetare som arbetar hemifrån att använda elektroniska signaturer erbjuder Uppsala universitet en möjlighet att skapa en personlig elektronisk signatur.