IT-utrustning
För dig som beställare som önskar hjälp att välja så finns en lista på rekommenderad IT-utrustning. Har din verksamhet specifika behov eller lokala regelverk är det möjligt att välja annan utrustning.
Oavsett vad för IT-utrustning som beställs ska detta godkännas av prefekt eller motsvarande ekonomiskt ansvarig så att debitering sker på rätt institution, avdelning, eller enhet. Detta gäller även ergonomiskt anpassad utrustning samt tillbehör som headsets, webbkameror och dylikt.
Support och frågor
Support ges på alla datormodeller som ingår i det rekommenderade utbudet, genom fjärrstyrning eller vid behov på plats. För produkter som inte ingår i det rekommenderade utbudet ges begränsad support.
Behöver du felanmäla eller ställa en fråga rörande din dator eller telefon - kontakta IT-support.
Varför rekommenderad IT-utrustning?
Syftet med en lista över rekommenderad IT-utrustning är att på ett enkelt sätt tillgängliggöra väl fungerande utrustning till all verksamhet vid universitetet. Standardiserade beställningsflöden och inventarier kan i förlängningen även möjliggöra lättare lagerhållning och snabbare leverans. Ett standardiserat utbud av datorer och kringutrustning ökar möjligheten att leverera hög support och service och bidrar såväl till förenklingar i inventering och bättre översyn över de IT-administrativa kostnaderna för såväl chefer och medarbetare som IT-tekniker och supportpersonal.
Beställ IT-utrustning
Beställningar av IT-utrustning kan ske med hjälp av en lista på rekommendationer, ett färdigt IT-paket eller utifrån eget val. Tänk på att alla beställningar ska godkännas av prefekt eller motsvarande ekonomiskt ansvarig.
Lokala regelverk
Kontakta din prefekt eller motsvarande ekonomiskt ansvarig innan du lägger en beställning för att se vilka lokala regelverk och inköpsrutiner som finns i din organisation.