Så fungerar klienthantering på Windows-datorer

En Windows-dator som beställts och levererats via UIT kan du enkelt komma igång med på egen hand. De datorer som supporteras i klienthanteringen för Windows är de som beställts t.ex. med hjälp av lista på rekommenderad IT-utrustning.
Har du en ohanterad dator som tidigare beställts och som ägs av Uppsala universitet kan du kontakta IT-support för att se möjligheten att ansluta din dator till klienthanteringssystemet.

En Windows-dator som är hanterad får åtkomst till en självserviceportal ("Software Center"). Du hittar det genom att söka efter "Software Center" nere till vänster i Windows start-menyn.

Sökfönstret
i Windows.
Fönstret Software
Center.

Inloggning på en hanterad Windows-dator sker med ditt vanliga användarnamn och lösenord A.

Trådlöst nätverk finns tillgängligt på universitetets områden i form av Eduroam, se mer information om Eduroam här.

Sitter man utanför universitetets område kan man ansluta sig till VPN som finns installerat som standard på datorn. Du hittar det genom att söka efter "Cisco" nere till vänster i Windows start-menyn, se mer information om VPN här.

E-posthantering på en hanterad Windows-dator sker via programvaran Outlook som finns installerat som standard på datorn. Du hittar det genom att söka efter "Outlook" nere till vänster i Windows start-menyn, se mer information om Outlook här.

Utskrifter på en hanterad Windows-dator sker via utskriftskön eduPrint-UU som finns installerat som standard på datorn, se mer information om eduPrint här.

Fjärrsupport på en hanterad Windows-dator sker via verktyget TeamViewer som finns installerat som standard på datorn. Du hittar det genom att söka efter "TeamViewerQS" nere till vänster i Windows start-menyn, se mer information om TeamViewer här.

Beroende på vilket campus du är anställd hos kan det se olika ut, men eventuella filserversökvägar kan du hitta om du öppnar filutforskaren och går till ”Den här datorn”, se mer information om fillagring här.

Utforskaren
och Den här datorn.