Dag Hammarskjöld

Svartvitt porträttfoto på Dag Hammarskjöld

Dag Hammarskjöld (1905–1961) tilldelades Nobels fredspris 1961 för sitt fredsbevarande arbete inom FN.

Han tog examen 1925 vid Uppsala universitet i bland annat historia, lingvistik och litteratur. Ytterligare studier ledde till examina i ekonomi, juridik och en doktorstitel i ekonomi 1934.

Dag Hammarskjöld arbetade som statssekreterare vid Finansdepartementet och var aktiv i Riksbanken. Under åren 1949-51 var han kabinettssekreterare vid Utrikesdepartementet och 1951 blev han opolitiskt statsråd. 1953 valdes han till FN:s generalsekreterare för en femårsperiod och därefter ytterligare en period från 1957.

Som generalsekreterare arbetade han för att göra FN mer självständigt och mer politiskt aktivt. Han firade i den rollen flera personliga diplomatiska triumfer, bland annat Suez-krisen 1956, där han satte upp de första fredsbevarande styrkorna. Det var han som introducerade FN:s ”närvaro” i konflikthärdar som en ny metod i FN-arbetet. Han var också författare och översättare och ledamot i Svenska Akademien.

Män i svarta kläder och cylinderhattar ställer Dag Hammarskjölds kista på en upphöjd ställning med trappa. Runt ställningen står studenter i studentmössor och lite längre bort folkmassa bakom kravallstaket

Dag Hammarskjöld begravdes i Uppsala domkyrka. Här står kistan på katafalken utanför. Längs hela begravningsvägen stod 1 200 studenter.

Dag Hammarskjöld dog i en flygkrasch i Nordrhodesia (i dag Zambia) 1961 i ett försök att lösa den pågående Kongokrisen. Samma år tilldelades han postumt Nobels fredspris.

Sökresultat för Dag Hammarskjöld i databasen Alvin

Dag Hammarskjöld och Uppsala universitet idag

Institutionen för freds- och konfliktforskning

Institutionen för freds- och konfliktforskning bildades 1971 för att bedriva forskning och utbildning kring konflikters orsaker och dynamik, fredsprocesser och hållbar fred. Den första Dag Hammarskjöld-professuren i freds- och konfliktforskning tillsattes 1985.

Institutionen för freds- och konfliktforskning och konfliktdataprogrammet Uppsala Conflict Data Program (UCDP)

Konfliktdataprogrammet Uppsala Conflict Data Program (UCDP)

Det unika konfliktdataprogrammet Uppsala Conflict Data Program (UCDP) samlar fritt tillgänglig information om alla pågående konflikter och används över hela världen inom forskning, utbildning och media.

Dag Hammarskjöld och Juridiska biblioteket

Ett tre våningar högt hus omgivet av träd och buskar

Dag Hammarskjöld och Juridiska biblioteket. Foto: David Naylor

Dag Hammarskjöld och Juridiska biblioteket är ett av Uppsala universitetsbiblioteks ämnesbibliotek och grundades till minne av Dag Hammarskjöld. Biblioteket har en särskild Hammarskjöldsamling och är också ett depåbibliotek för FN-material.

Den juridiska delen av biblioteket är ett referensbibliotek med ett stort urval av svensk och utländsk juridisk litteratur, offentligt tryck och tidskrifter.

Dag Hammaskjöldföreläsningen

Dag Hammarskjöldföreläsningen är ett årligt återkommande arrangemang sedan 1998. Föreläsningen hålls till minne av Dag Hammarskjöld och de värden han stod för i sin gärning: engagemang, humanism och internationell solidaritet och samarbete. Evenemanget arrangeras av Dag Hammarskjöld-fonden och Uppsala universitet.

Kronprinsessan Victoria och FN:s generalsekreterare António Guterres går en park och pratar glatt. Bakom dem en kostymklädd vakt i solglasögon och några bilar.

FN:s generalsekreterare António Guterres höll Dag Hammaskjöld-föreläsningen 2018. Här ses han tillsammans med kronprinsessan Victoria. Foto:Johan Wahlgren