Samverkan ‒ partnerförskola och partnerskola
Syftet är att samverka om universitetets lärarutbildning, starta samarbeten mellan lärare och forskare och att universitetet erbjuder kompetensutveckling för partnerförskolor och partnerskolors lärare. Samarbetet ska också bidra till att ny forskning når ut till skolor samtidigt som verksamheternas kunnande och praktiska erfarenhet når universitetet.
En förbättrad lärarutbildning
Det övergripande syftet med samverkan kring partnerförskolor och skolor inom lärarutbildningen är en förbättrad lärarutbildning. Denna samverkan bidrar till bättre lärarutbildning på flera sätt genom att:
- studenten har en tätare kontakt med förskolans och skolans praktik genom hela utbildningen,
- universitetets undervisning och administration bättre samverkar med huvudmännen och
- både universitet och huvudmän utvecklar den träning och erfarenhet studenterna får inom partnerförskolorna och partnerskolorna.
Ett gemensamt ansvar
Uppsala universitet och huvudmännen använder benämningen partnerförskola respektive partnerskola för att markera att man tar ett gemensamt ansvar för utbildningen av lärarstudenter. Partnerförskolan och partnerskolan är utvalda att delta i de verksamhetsförlagda delarna av lärarutbildningarna vid Uppsala universitet.
Benämningen partnerförskolor och partnerskolor motsvarar det som i Förordning 2021:1335 kallas övningsförskolor och övningsskolor, och som föreskrivs som ett krav inom lärarutbildningarna och förskollärarutbildningen.
Tre kvalitetsaspekter
I samarbetet mellan Uppsala universitet och huvudmännen är tre kvalitetsaspekter centrala för samarbetet ‒ koncentration, kompetens och samverkan.
Koncentration
En ny förordning om utbildning till lärare och förskollärare (2021:1335) anger att studenterna ska genomföra övervägande del av sin verksamhetsförlagda utbildning (VFU) på övningsskolor och övningsförskolor.
I och med införandet av förordningen har VFUstudenterna koncentrerats till ett
mindre antal övningsförskolor och övningsskolor, vilket i sin tur har ökat andelen aktiva handledare på övningsförskolan och övningsskolan. UKÄ konstaterar i sin rapport 2017:13 Pdf, 1 MB. att koncentrationen av studenter och handledare har ökat möjligheterna till erfarenhetsutbyte, kollegialt lärande och pedagogiska samtal.
Kompetens
Lärosätena och huvudmännen har gemensamt arbetat för att öka andelen
handledarutbildade VFU-handledare på övningsförskolor och övningsskolor. UKÄ konstaterat att de satsningar som har gjorts har haft ett positivt utfall. Handledarutbildningen har dels bidragit till en ökad handledarkompetens och dels till mer likvärdig bedömning avstudenterna under VFU. VFU-handledarna upplevde i sin tur att det gav fler möjligheter till erfarenhetsutbyte, pedagogiska samtal och skolutveckling.
Samverkan
Det finns olika former av samverkan mellan huvudmän och lärosäten. En form är lärarutbyte där VFU-handledare från övningsförskolor och övningsskolor medverkar i undervisningen på campuskurserna och lärosätets lärare medverkar i VFU på övningsförskolorna och övningsskolorna. En annan form är trepartssamtal mellan VFU-handledare, student och lärarutbildare vid lärosätet. Samverkan kan även ske genom fortbildning arrangerad för handledare. UKÄ konstaterar att införandet av övningsskolor har haft en positiv effekt på samverkan mellan lärosäten och övningsskolor.
Olika roller inom samarbetet
Varje partnerkommun har en VFU-samordnare. På partnerförskolorna och partnerskolorna finns rollerna kontaktlärare och VFU-handledare.
Samverkan utöver VFU
Utöver VFU samverkar Uppsala universitet och partnerkommunerna när det gäller praktiknära inslag i form av fältstudiedagar. Uppsala universitet erbjuder även samverkan mellan forskare och lärare och det finns möjlighet för lärarstudenterna att förankra sitt självständiga arbete i förskolan eller skolan.
Fältstudiedagar
Fältstudiedagar
För att stärka professionsanknytningen i lärarutbildningen och minska avståndet mellan teorin i campuskurserna och den praktik som studenterna möter i förskolan/skolan har fältstudiedagar införts i respektive utbildning. Under dessa dagar besöker studenterna partnerförskolor/partnerskolor för en inblick i praktiska aspekter av verksamheten eller förskollärar-/läraruppdraget som ansluter till den kurs de samtidigt läser på campus. De erfarenheter och kunskapsstoff som studenterna förvärvar i samband med fältstudiedagarna är underlag för obligatoriska moment på campus.
Självständigt arbete i förskolan och skolan (SJAS)
Ett initiativ för att öka kontakten mellan utbildning och förskola/skola. Syftet med självständigt arbete i förskola och skola (SJAS) är att få fler förskollära- och lärarstudenter att skriva självständiga arbeten som är förankrade i förskole- eller skolpraktiken och därmed också intressanta både för verksamheten och akademin.
All vetenskaplig handledning av SJAS sker vid universitetet. Det gäller godkännande och handledning av undersökningsmetod och materialinsamling. Skolans personal kan ge idéstöd och vara bollplank i mån av tid.
Forskar - lärarsamverkan
Inom ramen för samverkansavtalet erbjuder Uppsala universitet forskar-lärarsamverkan i form av exempelvis forskningscirklar, seminarieserier, konferens för VFU-handledare eller föreläsningar till medverkande partnerförskolor och partnerskolor. Forskar-lärarsamverkan ska bidra till förskollärares och lärares kompetensutveckling och förskolans/skolans kvalitets- och utvecklingsarbete samt stimulera till gemensamma forsknings- och utvecklingsarbeten. Kontakter med universitetets lärare och forskare ska vara en resurs för förskolans/skolans lärare och verksamhet. För universitetets lärare och forskare är kontakten med förskolor/skolor och förskolans/skolans personal värdefull, inte minst som grund för vidare forskning.
Forskar - lärarsamverkan ska utgå från huvudmannens behov och Uppsala universitets förutsättningar. Huvudmännen ansvarar för att samla in önskemål från partnerförskolorna och partnerskolorna inom sina respektive kommuner och sammanställa dessa innan önskemålen lämnas till universitetet. Utifrån huvudmännens önskemål planeras och fördelas fortbildningsinsatserna utifrån universitetets förutsättningar och resurser. Vid tilldelning fortbildningsinsatserna ska en proportionell fördelning mellan olika huvudmännen och skolformerna beaktas.
För mer information kontakta Anna Brunner Cederlund anna.b.cederlund@edu.uu.se