Spelprogrammering av realtidsgrafik 1
7,5 hp
Kurs, Grundnivå, 5SD805
Hösten 2024 Hösten 2024, Visby, 50 %, Campus, Engelska Ges endast inom program
- Studieort
- Visby
- Studietakt
- 50 %
- Undervisningsform
- Campus
- Undervisningstid
- Dag
- Studieperiod
- 11 november 2024–19 januari 2025
- Undervisningsspråk
- Engelska
- Behörighet
-
Programmering med C/C++ 1: Introduktion, 5 hp, och Programmering med C/C++ 2: Algoritmer, datastrukturer och designmönster, 5 hp, och Programmering med C/C++ 3: Datorspel i 2D, 5 hp, och Linjär algebra, trigonometri och geometri, 7,5 hp
- Sista anmälningsdag
- 15 april 2024
- Anmälningskod
- UU-54832
För dig som är antagen eller reserv
- Registreringsperiod
- 14 oktober 2024–10 november 2024
- Institutionens information om registrering
Om kursen
Kursen innehåller grunderna i programmering av realtidsgrafik med C/C++ samt med hjälp av ett låg-level grafik API som OpenGL eller DirectX. Kursen går igenom den moderna renderingspipelinen och dess olika stadier, transformation av geometriska primitiver, Z-buffern, programmerbara shaders för GPUn (Graphics Processing Unit), rasterisering av polygoner med texturering och sampling, ljussättningsmodeller och vyfrustumgallring.
Kontakt
- Studievägledare Stephanie Noroozy
- gamedesign@speldesign.uu.se
- Studieadministration: frågor om registrering, återbud, avbrott m.m.
- studentservice-cg@uu.se