Barnlogopedi III. Habilitering och alternativa kommunikationssätt

4,5 hp

Kursplan, Grundnivå, 3LG008

Det finns en senare version av kursplanen.
Kod
3LG008
Utbildningsnivå
Grundnivå
Betygsskala
Underkänd (U), godkänd (G)
Fastställd av
Per capsulambeslut, 6 maj 2009
Ansvarig institution
Institutionen för folkhälso- och vårdvetenskap

Behörighetskrav

Godkända kurser: Barnlogopedi I 7,5 hp och Klinisk barnlogopedi I 7,5 hp.

Genomgångna kurser: Barnlogopedi II 7,5 hp och Klinisk barnlogopedi II 4,5 hp.

Programmets uppläggning bygger på klar progression varför den studerande skall följa kurserna i tur och ordning.

Mål

Efter genomgången kurs skall studenten

- översiktligt kunna redogöra för orsaker till utvecklingsförsening, missbildningar och syndrom.

- känna till terminologin och konstruktionen i ICF, International Classification of Functioning, Disability and Health.

- kunna redogöra för innebörden i de kognitiva utvecklingsnivåerna A, B, C, D, och vad en utvecklingsförsening på de respektive nivåerna innebär.

- med fördjupade teoretiska kunskaper kunna redogöra för utredning och diagnostik av språk och kommunikation hos personer med olika former av grava funktionshinder från barn till vuxen ålder.

- kunna ge förslag på och motivera olika former av insatser och behandling för att stötta språkutvecklingen och optimera kommunikationsförmågan.

- kunna redogöra för olika former av alternativ och kompletterande kommunikation och kognitionshjälpmedel och diskutera dessa i relation till språklig kompetens och utveckling.

- med fördjupade teoretiska kunskaper kunna redogöra för oralmotorisk funktion vid tal och ätande hos barn med neurologiska funktionshinder.

- kunna ge förslag på och motivera olika former av insatser och behandling som underlättar personernas ät- och sväljförmåga.

- visa kunskap och förståelse för närståendes kris, förväntningar och reaktioner i mötet med vården och habiliteringsverksamheten och hur man möter detta med ett professionellt förhållningssätt.

- kunna bedöma och förstå funktionshindrens kommunikativa och sociala konsekvenser ur ett helhetsperspektiv.

Innehåll

Kursen ges på grundnivå och ger fördjupade teoretiska kunskaper och färdigheter som krävs för kliniskt logopediskt arbete med personer med grava funktionshinder från barndomen in i vuxen ålder.

Under kursen ges fördjupade kunskaper om hur olika grava funktionshinder (som autism, cerebral pares, mental retardation, Down syndrom) påverkar personers förmåga att utveckla språk och kommunikation. Studenterna undervisas i utveckling respektive försening på A, B, C, D nivå och vad dessa utvecklingsnivåer innebär för personernas funktion och tänkande. De undervisas om principer för behandling av olika funktionshinder och typ av insatser på respektive nivå och om olika former av alternativ kompletterande kommunikation (som tecken Pecs, Bliss, bilder). Tekniska kommunikations- och kognitionshjälpmedel presenteras. Studenterna diskuterar och reflekterar över språklig kompetens och utveckling genom alternativ kommunikation.

Studenterna ges teoretisk undervisning om avvikande oralmotorisk utveckling, sensorik och grov- och finmotorik hos rörelsehindrade och som påverkar ätande. Demonstation av behandling. Översiktlig genomgång av ICF. I kursen ingår en barnobservation.

Undervisning

Undervisningen sker i form av föreläsningar, seminarier med demonstrationer och övningar samt casearbete.

Examination

Godkänd kurs

För godkänd kurs krävs godkänt resultat på samtliga obligatoriska moment enligt schema samt godkänt tentamensprov. Muntlig eller skriftlig redovisning av casearbete.

Skriftlig tentamen på teoretiska moment.

All undervisning är obligatorisk. Vid frånvaro upp till 20% kan studenten, i samråd med kursledningen, få kompletterande uppgifter för att få kursen godkänd.

Studerande som underkänts på tentamensprov har rätt att genomgå tentamensprov ytterligare 4 gånger (=totalt 5 tentamensprov). Om synnerliga skäl föreligger kan programkommittén medge ytterligare tentamenstillfälle. Som tentamenstillfälle räknas de gånger studenten deltagit i tentamen. Inlämning av s.k. blank skrivning räknas som ett tentamenstillfälle.

Examinator: Margareta Jennische.

FÖLJ UPPSALA UNIVERSITET PÅ

facebook
instagram
twitter
youtube
linkedin