Barnlogopedi III. Habilitering och alternativa kommunikationssätt

4,5 hp

Kursplan, Grundnivå, 3LG008

Det finns en senare version av kursplanen.
Kod
3LG008
Utbildningsnivå
Grundnivå
Betygsskala
Underkänd (U), godkänd (G)
Fastställd av
Programkommittén för logopedprogrammet, 24 januari 2011
Ansvarig institution
Institutionen för folkhälso- och vårdvetenskap

Behörighetskrav

Programmets uppläggning bygger på klar progression varför den studerande skall följa kurserna i tur och ordning.

Tillträde till termin 5, 112,5 hp godkända programpoäng.

Godkända kurser barnlogopedi I 7,5 hp och klinisk barnlogopedi I 7,5 hp.

Genomgångna kurser Barnlogopedi II 7,5 hp.

Mål

Kursen skall ge fördjupade teoretiska kunskaper och färdigheter för att utifrån ett helhetsperspektiv kunna kartlägga kommunikativ förmåga och ät-sväljfunktioner hon barn och vuxna med funktionsnedsättning och föreslå och motivera olika former av åtgärder.

Efter genomgången kurs skall studenten

- Kunna klargöra vad kommunikativa funktioner innebär i olika åldrar samt redogöra för språket som verktyg för tänkandets utveckling och lärande.

- Kunna kartlägga kommunikativ förmåga hos barn och vuxna på olika utvecklingsnivåer och med olika former av funktionsnedsättning, kunna göra målformuleringar och förslag till vårdplaner med utgångspunkt i ICF, International Classification of Functioning, Disability and Health.

- Kunna förklara olika typer av alternativ och kompletterande kommunikation (AKK) och kommunikationshjälpmedel samt motivera val av AKK vid olika former av funktionsnedsättning.

- Översiktligt kunna redogöra för orsaker till utvecklingsförsening, missbildningar och syndrom.

- Kunna värdera egna insatser utifrån föräldrars och patienters kriser och förväntningar i mötet med habiliteringen.

- Med fördjupade teoretiska kunskaper kunna redogöra för oralmotorisk utveckling och ätande hos barn med funktionsnedsättning samt föreslå och motivera insatser och behandling som underlättar ät- och sväljförmågan hos barn och vuxna med sensoriska eller motoriska svårigheter .

Innehåll

Kursen avslutar den del av logopedin som omfattar utvecklingsavvikelser gällande språk, tal kommunikation, oralmotorik och ätande. Studenten förväntas därför aktualisera kunskaper från tidigare kurser i logopedi, pediatrik, lingvistik och psykologi för att kunna förstå, analysera problem och föreslå åtgärder för barn och vuxna med grava funktionsnedsättningar vilka påverkar deras aktivitet och delaktighet i samhället.

Under kursen diskuteras kommunikation utifrån ett helhetsperspektiv. Studenterna ges fördjupade kunskaper i olika former av grava funktionshinder (som autism, cerebral pares, mental retardation och olika syndrom) och hur dessa påverkar personers förmåga att utveckla språk och kommunikation samt i att kartlägga kommunikativ förmåga. Utifrån ICF: kroppsfunktioner, aktivitet och delaktighet diskuteras målformulering och vårdplan. Olika utvecklingsnivåers innebörd för personers kommunikation, lärande och tänkande är central för förståelsen av aktivitet och delaktighet. I gruppövningar, laborationer och färdighetsträning diskuteras och prövas olika former av alternativ kompletterande kommunikation (som tecken, Pecs, Bliss, bilder). Tekniska kommunikations- och kognitionshjälpmedel presenteras. Studenterna diskuterar och reflekterar över utveckling av språklig kompetens genom alternativ kommunikation.

Studenterna ges teoretisk undervisning om avvikande oralmotorisk och sensorik utveckling samt grov- och finmotorisk utveckling hos rörelsehindrade och som påverkar förmågan att äta och svälja. Demonstration av behandling.

Undervisning

Undervisningen sker i form av föreläsningar, grupparbeten, demonstrationer och övningar.

Examination

Studenterna visar resultat av sitt lärande genom examinerande moment. Dessa moment kan vara muntliga eller skriftliga. För godkänd kurs krävs både deltagande i obligatoriska lärandeaktiviteter och godkända resultat på examinerande moment. Föreskrifter om examinerande moment respektive obligatoriska lärandeaktiviteter föreligger vid kursstart.

Examinationen är målrelaterad och studenterna förväntas i muntlig eller skriftlig form kunna redovisa sina kunskaper på samtliga mål.

Godkänd kurs

För godkänd kurs krävs godkänt resultat på samtliga kursmål, samt deltagande i obligatoriska moment.

Studerande som underkänts på tentamensprov har rätt att genomgå tentamensprov ytterligare 4 gånger (=totalt 5 tentamensprov). Om synnerliga skäl föreligger kan programkommittén medge ytterligare tentamenstillfälle. Som tentamenstillfälle räknas de gånger studenten deltagit i tentamen. Inlämning av s.k. blank skrivning räknas som ett tentamenstillfälle.

Examinator: Margareta Jennische

FÖLJ UPPSALA UNIVERSITET PÅ

facebook
instagram
twitter
youtube
linkedin