Specialpedagogik med inriktning mot grundlärare Fk-3 och 4-6
Kursplan, Grundnivå, 4PE085
- Kod
- 4PE085
- Utbildningsnivå
- Grundnivå
- Huvudområde(n) med fördjupning
- Didaktik G2F, Pedagogik G2F
- Betygsskala
- Väl godkänd (VG), Godkänd (G), Underkänd (U)
- Fastställd av
- Fakultetsnämnden för utbildningsvetenskaper, 28 augusti 2013
- Ansvarig institution
- Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningssociologi
Behörighetskrav
120 hp från termin 1, 2, 3 och 4 samt 15 hp från termin 5 på programmet.
Mål
Kursen bygger vidare på Lärande och utveckling 10 hp och fördjupar studenternas kunskap om framväxten av olika perspektiv på specialpedagogik samt konsekvenser av respektive perspektiv för elever i behov av särskilt stöd inom fk – 3, 4- 6. Kursen fokuserar på insatser beträffande processer i pedagogiska miljöer som ger alla elever förutsättningar för delaktighet, lärande och utveckling. Efter genomgången kurs ska studenten kunna:
• Redogöra för synen på normalitet ur ett historiskt och samtida perspektiv.
• Redogöra för olika specialpedagogiska perspektiv och analysera deras implikationer för lärande och undervisning för elever i behov av särskilt stöd.
• Identifiera och analysera processer i pedagogiska miljöer, som för den enskilda eleven ger förutsättningar för delaktighet, lärande och utveckling samt motverka marginalisering/uteslutning.
• Beskriva främjande, förebyggande och åtgärdande interventioner i lek-, språk-, läs-, skriv- och matematikutveckling för elever i behov av särskilt stöd, ur didaktisk synvinkel.
• Problematisera diagnostisering för elever i behov av särskilt stöd utifrån olika perspektiv.
• Redogöra för specialpedagogiska insatser på individ- grupp- och organisationsnivå.
Innehåll
• historiska perspektiv på synen på lärande, utveckling och undervisning av elever i behov av särskilt stöd
• teorier om normalitet eller avvikelser i motsats till normaliserings eller marginaliseringsprocesser
• förhållningssätt och arbetssätt med tanke på specialpedagogiska dilemma situationer
• huvuddrag i samt olika typer av hinder för barns lek-, språk- läs-, skriv- och matematikutveckling
• fallstudier och övningar med fokus att beskriva och utreda processer i lärande och undervisning för elever i behov av särskilt stöd samt föreslå pedagogiska och didaktiska insatser i skolan
• specialpedagogiska insatser, diagnoser, utredning och åtgärdsprogram för elever i behov av särskilt stöd
Undervisning
Undervisningen består av föreläsningar och seminarier eller andra gruppövningar.
Examination
Kursen examineras muntligt och skriftlig.