Specialpedagogik med inriktning mot grundlärare Fk-3 och 4-6
5 hp
Kursplan, Grundnivå, 4PE085
Det finns en senare version av kursplanen.
- Kod
- 4PE085
- Utbildningsnivå
- Grundnivå
- Huvudområde(n) med fördjupning
- Didaktik G2F, Pedagogik G2F
- Betygsskala
- Underkänd (U), godkänd (G), väl godkänd (VG)
- Fastställd av
- Fakultetsnämnden för utbildningsvetenskaper, 19 februari 2016
- Ansvarig institution
- Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningssociologi
Allmänt
Kursen ges inom grundlärarprogrammet och ingår i den utbildningsvetenskapliga kärnan.
Behörighetskrav
150 hp från termin 1-5 samt 15 hp från termin 6 på grundlärarprogrammet.
Mål
Kursen bygger vidare på kursen Lärande och utveckling 10 hp och fördjupar studenternas kunskap om framväxten av olika perspektiv på specialpedagogik samt konsekvenser av respektive perspektiv för elever i behov av särskilt stöd inom Fk-3 och 4-6. Kursen fokuserar på insatser beträffande processer i pedagogiska miljöer som ger alla elever förutsättningar för delaktighet, lärande och utveckling.
Efter genomgången kurs ska studenten kunna:
- redogöra för synen på normalitet ur ett historiskt och samtida perspektiv
- redogöra för olika specialpedagogiska perspektiv och analysera deras implikationer för lärande och undervisning för elever i behov av särskilt stöd
- identifiera och analysera processer i pedagogiska miljöer, som för den enskilda eleven ger förutsättningar för delaktighet, lärande och utveckling samt motverka marginalisering/uteslutning
- beskriva främjande, förebyggande och åtgärdande interventioner i lek-, språk-, läs-, skriv- och matematikutveckling för elever i behov av särskilt stöd, ur didaktisk synvinkel
- problematisera diagnostisering för elever i behov av särskilt stöd utifrån olika perspektiv
- redogöra för specialpedagogiska insatser på individ- grupp- och organisationsnivå.
Innehåll
- historiska perspektiv på synen på lärande, utveckling och undervisning av elever i behov av särskilt stöd
- teorier om normalitet eller avvikelser i motsats till normaliserings eller marginaliseringsprocesser
- förhållningssätt och arbetssätt med tanke på specialpedagogiska dilemma situationer
- huvuddrag i samt olika typer av hinder för barns lek-, språk- läs-, skriv- och matematikutveckling
- fallstudier och övningar med fokus att beskriva och utreda processer i lärande och undervisning för elever i behov av särskilt stöd samt föreslå pedagogiska och didaktiska insatser i skolan
- specialpedagogiska insatser, diagnoser, utredning och åtgärdsprogram för elever i behov av särskilt stöd
Undervisning
Undervisningen består av föreläsningar och seminarier eller andra gruppövningar.
Examination
Kursen examineras muntligt och skriftlig.