Iranska språk D
Kursplan, Grundnivå, 5JR415
- Kod
- 5JR415
- Utbildningsnivå
- Grundnivå
- Huvudområde(n) med fördjupning
- Iranska språk G2E
- Betygsskala
- Väl godkänd (VG), Godkänd (G), Underkänd (U)
- Fastställd av
- Institutionsstyrelsen, 21 mars 2016
- Ansvarig institution
- Institutionen för lingvistik och filologi
Allmänt
Kursen ges som fristående kurs.
Behörighetskrav
Persiska/Iranska språk A och B och minst 22,5 hp från Persiska/Iranska språk, alternativt Kurdiska A och B och minst 22,5 hp från Kurdiska C
Mål
Efter avslutad kurs skall studenten för att förtjäna betyget Godkänd minst kunna:
Avseende delkurs 1: Se kursplan för 5AA013 Litteraturvetenskaplig teori och metod för filologisk inriktning på Mellanösterns, Central-, Öst- och Sydasiens språk
Avseende delkurs 2: Introduktion till de iranska språken, 7,5 hp
- beskriva de viktigaste språken som ingår i den iranska språkfamiljen;
- redogöra för de viktigaste fonologiska diakrona utvecklingarna i den iranska språkfamiljen;
- redogöra för nominalmorfologins utveckling i persiska samt beskriva ytterligare ett iranskt språks nominalmorfologi;
- redogöra för verbmorfologins utveckling i persiska samt beskriva ytterligare ett iranskt språks verbmorfologi;
- redogöra för ergativkonstruktionen i iranska språk;
- beskriva språkstandardiseringsprocesser i iranska språk;
- redogöra för de viktigaste skillnaderna mellan muntlig och skriftlig litteratur i iranska språk
Avseende delkurs 3: Självständigt arbete
- under handledning genomföra en empirisk eller rent teoretisk studie utifrån en frågeställning rörande iranska språk och/eller iransk litteratur;
- dra egna slutsatser och argumentera för dessa utifrån data och/eller andras ståndpunkter på ett i stort sett korrekt sätt;
- med stöd av handledare planera (sätta upp mål, urskilja deluppgifter och disponera tidsramarna för) denna arbetsuppgift, följa denna plan och ta självständigt ansvar för deluppgifter;
- under handledning finna för uppgiften relevant och lämplig litteratur, samt läsa in och göra korrekta referat av relevanta delar av denna litteratur;
- tillgodogöra sig enklare facklitteratur på persiska som är relevant för den genomförda studien;
- skriftligen presentera resultatet av denna studie i en uppsats strukturerad utifrån frågeställningen, resultatet och den stödjande argumentationen, skriven på en i stort sett grammatiskt korrekt prosa och med korrekt behandling av fackterminologi;
- analysera för- och nackdelar med olika transkriptionssystem för persiska eller annat iranskt språk;
- i stort sett korrekt transkribera text på ett iranskt språk med ett reversibelt transkriptionssystem;
- följa vedertagna formella konventioner vad gäller struktur och typografi och på ett korrekt sätt citera och referera källor samt skriva hänvisningar och referenser;
- bedöma en studie och uppsats inom ämnesområdet på liknande nivå vad gäller dess frågeställning, resultat, argumentation och presentation;
- muntligen presentera och diskutera en sådan studie för en publik av jämbördiga studenter.
Innehåll
Delkurs 1: 5AA013 Litteraturvetenskaplig teori och metod för filologisk inriktning på Mellanösterns, Central-, Öst- och Sydasiens språk
Delkurs 2. Introduktion till de iranska språken, 7,5 hp
Delkurs 3. Självständigt arbete, 15 hp
Undervisning
Undervisningen består av föreläsningar och seminarier. Studentens egna lärandeaktiviteter är avgörande för genomförande av kursen.
Examination
Skriftlig och muntlig (salsskrivning, dugga, redovisningar, sammanfattningar). Självständigt arbete ventileras på seminarium.
Övriga föreskrifter
Kursen får ej medtagas i examen som fristående kurs om motsvarande moment lästs inom annan kurs som ingår i examen.
Litteraturlista
- Litteraturlista giltig från och med vårterminen 2025
- Litteraturlista giltig från och med vårterminen 2024
- Litteraturlista giltig från och med vårterminen 2023
- Litteraturlista giltig från och med vårterminen 2020
- Litteraturlista giltig från och med vårterminen 2019
- Litteraturlista giltig från och med vårterminen 2016