Barns välbefinnande i förskolan (uppdragsutbildning)

7,5 hp

Kursplan, Grundnivå, 8PE050

Kod
8PE050
Utbildningsnivå
Grundnivå
Huvudområde(n) med fördjupning
Didaktik G1N
Betygsskala
Underkänd (U), godkänd (G), väl godkänd (VG)
Fastställd av
Institutionsstyrelsen, 12 oktober 2017
Ansvarig institution
Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningssociologi

Behörighetskrav

Grundläggande behörighet

Mål

Kursen syftar till att ge studenterna kunskap om och handlingsberedskap för att skapa en säker, trygg och stimulerande förskoleverksamhet med utgångspunkt i kunskap om barns fysiska och psykiska välbefinnande.

Efter genomgången kurs förväntas studenten kunna:

  • redogöra för olika faktorer av betydelse för barns fysiska och psykiska välbefinnande i förskolan
  • redogöra för och problematisera teoretiska perspektiv på frågor som rör omvårdnad och omsorg i förskolan
  • analysera och diskutera olika slags situationer som lärare ställs inför utifrån olika teorier om och skilda perspektiv på barns välbefinnande i förskolan
  • visa förmåga att planera, organisera och kommunicera förskoleverksamhet med barns fysiska och psykiska välbefinnande som utgångspunkt.

Innehåll

  • Välbefinnande – vad är det?
  • Faktorer som påverkar barns välbefinnande
  • Omsorg och omvårdnad som en del av förskolans uppdrag
  • Mat och måltidspedagogik i förskolan
  • Anknytning i förskolan
  • Strategier för att förebygga ohälsa
  • Att säkerställa en trygg och hälsosam miljö i förskolan: barnsäkerhet, hygien, ljudmiljö, brandskydd, krishantering, första hjälpen

Undervisning

Undervisningen sker i form av föreläsningar, seminarier och workshops.

Examination

Kursen examineras muntligt och skriftligt.

FÖLJ UPPSALA UNIVERSITET PÅ

facebook
instagram
twitter
youtube
linkedin