Att driva och leda besöksnäringsföretag
7,5 hp
Kursplan, Avancerad nivå, 1TG425
Det finns en senare version av kursplanen.
- Kod
- 1TG425
- Utbildningsnivå
- Avancerad nivå
- Huvudområde(n) med fördjupning
- Hållbar destinationsutveckling A1F
- Betygsskala
- Med beröm godkänd (5), Icke utan beröm godkänd (4), Godkänd (3), Underkänd (U)
- Fastställd av
- Teknisk-naturvetenskapliga fakultetsnämnden, 8 mars 2018
- Ansvarig institution
- Institutionen för samhällsbyggnad och industriell teknik
Behörighetskrav
Introduktion till entreprenörskap inom besöksnäringen.
Mål
Efter godkänd kurs ska studenten kunna
- redogöra för och problematisera vad som kännetecknar företagande ur ett hållbarhetsperspektiv i besöksnäringen samt vilka möjligheter detta innebär för affärsutveckling, ledning och marknadsföring i sådana företag,
- analysera omvärldsförutsättningar för hållbart nyföretagande och entreprenörskap i besöksnäringen ur ett hållbarhetsperspektiv, samt föreslå strategier för att identifiera, realisera och vidareutveckla sådana affärsidéer,
- redogöra för och problematisera behovet av grundläggande juridiska förutsättningar (avtal och institutioner) för företagande inom besöksnäringen, såväl nationellt som internationellt,
- redogöra för och kritiskt resonera kring olika sätt att förhålla sig till värde och värdeskapande ur särskilt etiska perspektiv och hållbarhetsperspektiv.
Innehåll
Kursen behandlar följande moment:
- hållbarhet i besöksnäringen
- att bidra till hållbar destinationsutveckling
- att välja och engagera kunder och medarbetare för affärsutveckling
- att sälja genom ledtrådar. Marknadskommunikation.
- om produktion och konsumtion av tjänster (”prosumtion”). Att hantera ”unpredictables”.
- prissättning och uthållig lönsamhet. Att våga ta betalt.
- olika perspektiv på värde och värdeskapande för hållbart företagande
- plika perspektiv på ledarskap och hållbarhet.
- etiska perspektiv på hållbar tjänsteproduktion.
- affärsjuridik för tjänsteverksamheter i besöksnäringen. Försäkringsfrågor.
Undervisning
Föreläsningar, seminarier och självstudier. Ett större projektarbete som genomförs i grupp. Ett viktigt inslag är gästföreläsningar och case hämtade från lokala företag samt företrädare för besöksnäringen såväl nationellt som globalt.
Examination
Skriftlig tentamen (5 hp) samt muntliga och skriftliga gruppuppgifter (2,5 hp).