Ämnesdidaktik i turkiska
Kursplan, Grundnivå, 5TU005
- Kod
- 5TU005
- Utbildningsnivå
- Grundnivå
- Huvudområde(n) med fördjupning
- Turkiska G2F
- Betygsskala
- Underkänd (U), godkänd (G), väl godkänd (VG)
- Fastställd av
- Institutionsstyrelsen, 6 mars 2019
- Ansvarig institution
- Institutionen för lingvistik och filologi
Allmänt
Kursen ges som fristående kurs på 7,5 hp.
Behörighetskrav
Turkiska som modersmål (vilket kan styrkas med betyg i Modersmål 2 eller Hemspråk kurs B eller motsvarande) eller 120 hp turkiska inklusive en termins studier på fortsättningsnivå vid turkiskt universitet.
Mål
Efter avslutad kurs skall studenten för att förtjäna betyget Godkänd minst kunna:
- uppvisa goda kunskaper vad gäller teori och metod inom språkinlärning i allmänhet och inom det valda språkämnet i synnerhet;
- planera, genomföra och utvärdera undervisning i det valda språkämnet utifrån aktuella styrdokument;
- kritiskt bedöma nya undervisningsmetoder och inlärningsstrategier inom turkiska;
- redogöra för och diskutera centrala didaktiska forskningsområden, särskilt inom den valda inriktningen;
- inta ett vetenskapligt förhållningssätt till primär- och sekundärlitteratur inom området;
- visa förmåga att reflektera över medvetna didaktiska val inom turkiska och motivera dessa utifrån en analys av verksamhetens mål och elevernas förutsättningar för lärande;
- söka, sammanställa och tolka relevant vetenskaplig didaktisk litteratur;
- identifiera/redogöra för skillnader mellan olika undervisningsmetoder för turkiska beroende av språkinlärningssituationens karaktär (modersmålsundervisning i Turkiet, modersmålsundervisning i flerspråkiga sammanhang, t.ex. i europeiska länder, undervisning av turkiska som andra- eller främmande språk, d.v.s. i Turkiet eller utomlands);
- diskutera/redogöra för modersmålsundervisningens bidrag till utvecklingen av individuell flerspråkighet och interkulturell kompetens;
- diskutera betydelsen av kulturella aspekter i språkinlärning/undervisning.
Innehåll
Kursen behandlar språkdidaktik ur såväl allmän synvinkel, som de speciella omständigheter som råder vid undervisning i turkiska för grundskole- och gymnasieelever med svenska som skolspråk. Kursen består av följande delmoment:
- språkdidaktisk teori (allmän);
- två- och flerspråkighet;
- språkdidaktisk teori (för turkiska);
- språkdidaktisk praktik (kontrastiva element);
- praktik i översättning.
Undervisning
Undervisningen består av föreläsnings-, övnings- och examinationsmoment. I kursen ingår skriftlig och muntlig redovisning av PM. Studentens egna lärandeaktiviteter är av avgörande vikt för arbetet på kursen och det kräver närvaro och aktivt deltagande vid kursens undervisningstillfällen.
Examination
Kursen har tre examinerande moment:
1. skriftligt prov;
2. ett kortare PM;
3. muntlig presentation.
För betyget G krävs G på samtliga moment. För betyget VG krävs dessutom VG på moment 1 och 3.
Om särskilda skäl finns får examinator göra undantag från det angivna examinationssättet och medge att en student examineras på annat sätt. Särskilda skäl kan t.ex. vara besked om särskilt pedagogiskt stöd från universitetets samordnare.
Övriga föreskrifter
Studenterna förväntas ha goda kunskaper i svenska för att kunna fungera som lärare vid svenskt högstadium eller gymnasieskola.
Kursen får ej medtagas i examen som fristående kurs om motsvarande moment lästs inom annan kurs som ingår i examen.