Literacy i förskola och skola - didaktiska perspektiv på teorier, centrala begrepp och analytiska metoder
Kursplan, Avancerad nivå, 4PE253
- Kod
- 4PE253
- Utbildningsnivå
- Avancerad nivå
- Huvudområde(n) med fördjupning
- Didaktik A1N
- Betygsskala
- Väl godkänd (VG), Godkänd (G), Underkänd (U)
- Fastställd av
- Institutionsstyrelsen, 16 juni 2020
- Ansvarig institution
- Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningssociologi
Allmänt
Kursen är en fristående kurs. Den ges även som programkurs inom masterprogrammet i utbildningsvetenskap.
Behörighetskrav
Examen på grundnivå om minst 180 hp. Dessutom krävs kunskaper i svenska och engelska motsvarande vad som krävs för grundläggande behörighet till utbildning på grundnivå.
Mål
Efter avslutad kurs ska studenten kunna:
- självständigt och kritiskt diskutera teoretiska perspektiv och begrepp inom olika inriktningar av literacyforskning
- redogöra för och jämföra literacyforskning inom olika ämnesdiscipliner
- redogöra för och kritiskt diskutera analysmetoder inom literacyforskning
- kritiskt granska och analysera innehållsval i olika ämnen och verksamheter i skola och förskola
- använda analysmetoder från literacyforskning i en didaktisk studie
Innehåll
- literacyforskning i olika skolämnen och verksamheter
- grundläggande teorier och begrepp inom literacyforskning
- analysmetoder inom literacyforskning
- innehållsval i utbildning och undervisning
Undervisning
Föreläsningar och seminarier.
Examination
Kursen examineras genom muntliga och/eller skriftliga uppgifter. Om särskilda skäl finns får examinator göra undantag från det angivna examinationssättet och medge att en student examineras på annat sätt. Särskilda skäl kan t.ex. vara besked om särskilt pedagogiskt stöd från universitetets samordnare.