Hälsa och förebyggande av ohälsa I
Kursplan, Grundnivå, 3SJ160
- Kod
- 3SJ160
- Utbildningsnivå
- Grundnivå
- Huvudområde(n) med fördjupning
- Medicinsk vetenskap G1N, Vårdvetenskap G1N
- Betygsskala
- Godkänd (G), Underkänd (U)
- Fastställd av
- Programkommittén för sjuksköterskeprogrammen, 2 juli 2020
- Ansvarig institution
- Institutionen för folkhälso- och vårdvetenskap
Allmänt
Kursen ges i termin 1 i sjuksköterskeprogrammet och utgörs av teoretiska studier, klinisk/ praktisk färdighetsträning samt verksamhetsförlagd utbildning (VFU; 1,5 hp) i form av fältstudier. Kursen består av 10 hp vårdvetenskap och 5 hp medicinsk vetenskap, vilket studeras integrerat.
Behörighetskrav
Grundläggande behörighet och Matematik 2a/2b/2c, Naturkunskap 2, Samhällskunskap 1b/1a1+1a2 eller Matematik B, Naturkunskap B, Samhällskunskap A (områdesbehörighet A14/16)
Mål
Efter genomförd kurs ska studenten kunna:
- beskriva grundläggande fakta om mäns våld mot kvinnor och våld i nära relation
- beskriva innehållet i lagar, förordningar och vissa myndighetsförfattningar i relation till hälso- och sjukvård och mänskliga rättigheter samt kunna tillämpa offentlighets- och sekretesslagen och föreskrifter om basala hygienrutiner
- beskriva och tillämpa teorier/modeller och begrepp av relevans för omvårdnad, etik, folkhälsa samt utvecklingspsykologi
- förklara grundläggande farmakologiska begrepp och principer samt verkningsmekanismer och biverkningar av läkemedel vid vanligt förekommande ohälsotillstånd och folksjukdomar samt tillämpa grundläggande läkemedelsräkning
- förklara grundläggande mikrobiologi, immunologi och vårdhygien
- identifiera och förklara orsaker till vanligt förekommande ohälsotillstånd och folksjukdomar och samt dess patofysiologi samt och kunna förklara och samt delta i medicinsk diagnostik och behandling
- i teorin identifiera omvårdnadsproblem/risker i relation till ohälsotillstånd och folksjukdomar och individens resurser i relation till hälsa och miljö samt planera anpassade omvårdnadsåtgärder
- reflektera kring grupprocesser med stöd av grundläggande teorier/modeller
- reflektera kring olika professioners kompetens- och ansvarsområden samt innebörden av interprofessionell kompetens
- reflektera kring sjuksköterskans profession, inklusive historia och kärnkompetenser
- reflektera över sin förmåga att tillämpa personcenterat förhållningssätt vid samtal, med stöd av kommunikationsteori
- reflektera över vad som kännetecknar vetenskap, förklara vad som utmärker en vetenskaplig artikel samt tillämpa vetenskapligt skrivande med referenshantering
- visa självkännedom och kunskap om varandras roller i teamarbete
- värdera sitt behov av ytterligare kunskap och visa strategi för fortlöpande utveckling av sin professionella kompetens
Innehåll
Innehållet är sorterat utifrån kursens moduler. Innehållet är endast beskrivet under en modul, men kan i undervisningen förekomma under flera.
Barns hälsa och livsvillkor
- uppväxtvillkor
- utvecklingspsykologi
Folkhälsoarbete
- folkhälsobegrepp och folkhälsomål: historiskt, nationellt och internationellt på individ-, grupp- och samhällsnivå
- nutrition 1: kostindex, kostsociologi
- hälsoteorier/modeller
- hållbar utveckling: hälsa
Hälsa och ohälsa 1
- allmän och specifik omvårdnad samt egenvård med fokus på problem/risk och åtgärd
- farmakologi 1: farmakologiska begrepp och principer, farmakokinetik och farmakodynamik
- patofysiologi, diagnostik och behandling vid allergiska sjukdomar - allergiska reaktioner; hjärt- och kärlsjukdomar - hypertoni; neurologiska sjukdomar - huvudvärk; infektionssjukdomar - feber, virus
- psykisk ohälsa - stress, oro, ångest, nedstämdhet och depression
- sår och sårbehandling, grundläggande
- bemötande, delaktighet, empowerment, hälsa, personcentrerat förhållningssätt och samtal, self-efficacy
Läkemedelsräkning 1
- läkemedelsräkning för tabletter och injektioner utan spädning
- grundläggande läkemedelshantering
Medicinsk teknik och färdighetsträning 1
- basal HLR
- blodtryck, puls, andning
- injektion
- venprov, inklusive preanalys
Mikrobiologi 1
- mikrobiologi, immunologi
- vårdhygien
Professionsutveckling 1
- etik och medicinsk rätt 1:
etik - teorier, principer och begrepp av relevans för kulturella, genus- och jämlikhetsaspekter i omvårdnadsarbetet;
medicinsk rätt - hälso- och sjukvårdens lagrum av relevans för patientens rättsliga ställning; sekretess, journalhantering, läkemedelshantering, anmälningsskyldighet, hygienföreskrifter och egenvård
- interprofessionell kompetens
- kärnkompetenser
- modeller och begrepp av relevans för studentcentrerat lärande: problembaserat lärande och peer-learning
- mäns våld mot kvinnor och våld i nära relationer 1
- omvårdnad som profession och akademiskt ämne
Verksamhetsförlagd utbildning 1
- vårdcentral: praktisk tillämpning och reflektion av teori
Vetenskaplig metod 1
- informationssökning och bibliotekskunskap
- artikelgranskning, forskningsprocessen
- vetenskapsteori 1
Undervisning
ARBETSFORMER
Basgruppsarbete, föreläsningar, individuellt arbete, litteraturstudier, färdighetsträning, rollspel, seminarier (arbetande, examinerande, reflekterande), VFU, webbaserad undervisning, webbduggor/test
OBLIGATORISKA MOMENT
Introduktion till kurs, obligatoriska föreläsningar, schemalagda basgruppsträffar, seminarier, färdighetsträning, VFU, skriftliga inlämningsuppgifter, skriftlig individuell salstentamen och obligatoriska webbduggor/test.
Vid frånvaro genomförs det obligatoriska momentet vid 1. senare tillfälle under samma kurstillfälle eller 2. vid senare kurstillfälle alternativt med skriftlig ersättningsuppgift om examinator bedömer det möjligt. Färdighetsträning och VFU kan ej ersättas med skriftlig ersättningsuppgift.
Examination
Examination sker kontinuerligt under kursens gång i form, se nedan.
Om särskilda skäl finns får examinator göra undantag från det angivna examinationssättet och medge att en student examineras på annat sätt. Särskilda skäl kan t.ex. vara besked om särskilt pedagogiskt stöd från universitetets samordnare.
Uppgifterna examineras under innevarande kurs utifrån de riktlinjer (datum och tidpunkt), som anges av kursledare/examinator. Examinerande moment har utöver det ordinarie tillfället ett omprovstillfälle per termin, om inte fler möjligheter anges. För examinationer i slutet av terminen sker omprovstillfälle efterföljande termin. Samtliga examinationer och obligatoriska delmoment skall vara godkända för att kursen som helhet ska betraktas som godkänd.
Examinationsformer (Obligatoriska moment tillkommer, se studiehandledning för detaljer)
- Barns hälsa och livsvillkor (1,5 hp), mål 2-3,7,12, examineras genom skriftlig inlämningsuppgift i grupp
- Folkhälsoarbete (1,7 hp), mål 2,3,7,12, examineras genom reflekterande seminarium och skriftlig inlämningsuppgift i grupp
- Hälsa och ohälsa 1 (1 hp),mål 2,4-7,13,14, examineras genom webbdugga och skriftlig individuell sluttentamen
- Läkemedelsräkning 1 (0,5 hp), mål 4 examineras genom webbdugga
- Medicinsk teknik & färdighetsträning 1 (1,5 hp), mål 2,5,6, examineras genom 2 praktiska prov och skriftlig individuell sluttentamen 1
- Mikrobiologi 1 (0,5 hp), mål 2,5, examineras genom webbdugga, praktiskt prov och skriftlig individuell sluttentamen 1
- Professionsutveckling 1 (1,4 hp), mål 1-4,8-10,13-14, examineras genom skriftlig, individuell inlämningsuppgift, portfolio, reflekterande respektive arbetande seminarium, webbkurs och webbdugga
- Skriftlig individuell sluttentamen 1 (4,0 hp), mål 2-7,14, examineras genom salstentamen
- Verksamhetsförlagd utbildning 1 (1,5 hp), mål 2,3,10-14, examineras genom skriftlig, individuell inlämningsuppgift samt loggbok med bedömning inspirerad av AssCE
- Vetenskaplig metod 1 (1,4 hp), mål 12,14, examineras genom skriftlig, individuell inlämningsuppgift, skriftlig inlämningsuppgift i grupp och examinerande seminarium.
Övriga föreskrifter
Student som ej blivit godkänd under verksamhetsförlagd utbildning (VFU) har rätt att genomgå förnyad VFU en gång (Dnr 3579/98, 3651/98I). Student som avbryter pågående VFU i förtid utan särskilda skäl blir underkänd. Tidpunkten för förnyad VFU bestäms i varje enskilt fall, utifrån när lärare och handledare inom klinisk verksamhet finns att tillgå, företrädesvis inom terminstid. VFU ges i samverkan med klinisk verksamhet, ledighet kan inte beviljas under denna period. VFU kan vara förlagd även på kvällar/helger och pendling förekommer.
Litteraturlista
- Litteraturlista giltig från och med höstterminen 2024
- Litteraturlista giltig från och med höstterminen 2023
- Litteraturlista giltig från och med höstterminen 2022
- Litteraturlista giltig från och med vårterminen 2022
- Litteraturlista giltig från och med höstterminen 2021
- Litteraturlista giltig från och med vårterminen 2021
- Litteraturlista giltig från och med höstterminen 2020
- Litteraturlista giltig från och med vårterminen 2020