Feministiska kulturstudier
Kursplan, Avancerad nivå, 5GN028
- Kod
- 5GN028
- Utbildningsnivå
- Avancerad nivå
- Huvudområde(n) med fördjupning
- Genusvetenskap A1N
- Betygsskala
- Underkänd (U), godkänd (G), väl godkänd (VG)
- Fastställd av
- Historisk-filosofiska fakultetsnämnden, 31 augusti 2021
- Ansvarig institution
- Centrum för genusvetenskap
Allmänt
Centrum för genusvetenskap ansvarar för kursen.
Behörighetskrav
Kandidatexamen
Mål
Efter genomförd kurs ska studenten kunna:
- Diskutera och redogöra för centrala begrepp och frågor inom fältet feministiska kulturstudier.
- Diskutera och redogöra för olika teorier och metodologier inom fältet feministiska kulturstudier.
- Muntligen och skriftligen visa hur olika metodologiska och teoretiska perspektiv kan tillämpas i olika empiriska sammanhang.
- Självständigt skriva en kortare akademisk text om ett ämne som är relevant för fältet feministiska kulturstudier.
- Aktivt delta i seminariediskussioner samt skriftligen och muntligen presentera argument på det självständiga och kritiska sätt som förväntas på avancerad nivå.
Innehåll
Under kursen ges studenterna en avancerad introduktion till feministiska kulturstudier som forskningsfält. Kursen fokuserar på hur genus och andra maktdimensioner genomsyrar produktionen och receptionen av kulturella texter samt hur representationer påverkar genus som konstruktion och performativitet. Under kursen arbetar studenterna med centrala teoretiska perspektiv och teman inom fältet feministiska kulturstudier och diskuterar dem i relation till (till exempel) massmedia, film, TV, konst, litteratur och dataspel.
Undervisning
Undervisning sker i form av obligatoriska föreläsningar och/eller seminarier.
Examination
Alla seminarier är del av examinationen och innehåller skriftliga och muntliga uppgifter. Dessutom ska studenterna göra en skriftlig inlämningsuppgift på kursens tema. Alla skriftliga inlämningar kommer att genomgå en plagiatkontroll.
Om särskilda skäl finns får examinator göra undantag från det angivna examinationssättet och medge att en student examineras på annat sätt. Särskilda skäl kan t.ex. vara besked om särskilt pedagogiskt stöd från universitetets samordnare.