Introduktion till klassisk etiopiska (ge'ez)
Kursplan, Grundnivå, 5AA264
- Kod
- 5AA264
- Utbildningsnivå
- Grundnivå
- Huvudområde(n) med fördjupning
- Semitiska språk G1N
- Betygsskala
- Underkänd (U), godkänd (G), väl godkänd (VG)
- Fastställd av
- Institutionsstyrelsen, 26 november 2021
- Ansvarig institution
- Institutionen för lingvistik och filologi
Behörighetskrav
30 hp i språkvetenskapligt ämne
Mål
Kursens syfte är att ge grundläggande kunskaper i klassisk etiopiska (ge'ez), dess litterära användning, lingvistiska kontext inom den etiosemitiska språkfamiljen, skrift, fonologi, morfologi, samt förmåga att filologiskt analysera etiopiska texter.
För betyget godkänd ska studenten efter avslutad kurs kunna
Kunskap och förståelse
- redogöra för det klassiska etiopiska språkets kulturhistoriska kontext
- redogöra för den klassiska etiopiskans ställning inom den etiosemitiska språkfamiljen mot bakgrund av de semitiska språken
- beskriva huvuddragen i den klassiska etiopiskans ortografi (skriftsystem), fonologi (ljudstruktur) och morfosyntax (form- och satslära) med användning av grundläggande språkvetenskaplig terminologi
Färdighet och förmåga
- läsa texter på den etiopiska skriften med försvarligt uttal
- använda ett reversibelt transkriptionssystem för den etiopiska skriften
- översätta valda etiopiska texter på ett metodiskt sätt
- tolka de valda texterna inom ramen för deras historiska och litterära sammanhang.
Innehåll
Utbildningen syftar till att ge grundläggande kunskaper i klassisk etiopiska, samt kunskaper om det klassiska etiopiska språkets historiska utveckling och dialektförhållande. Läsning av etiopiska texter i originalskrift med fonologisk och grammatisk analys av nominalböjningen, pronominalsystemet, demonstrativer, verbstammar och bruket av gerundivum.
Undervisning
Undervisningen består av föreläsnings-, övnings- och examinationsmoment. Studentens egna lärandeaktiviteter är avgörande för genomförande av kursen.
Examination
Examination sker genom en skriftlig tentamen.
Om särskilda skäl finns får examinator göra undantag från det angivna examinationssättet och medge att en student examineras på annat sätt. Särskilda skäl kan t.ex. vara besked om särskilt pedagogiskt stöd från universitetets samordnare.