Molekylär cellbiologi
Kursplan, Avancerad nivå, 1BG320
- Kod
- 1BG320
- Utbildningsnivå
- Avancerad nivå
- Huvudområde(n) med fördjupning
- Biologi A1N
- Betygsskala
- Underkänd (U), godkänd (3), icke utan beröm godkänd (4), med beröm godkänd (5)
- Fastställd av
- Teknisk-naturvetenskapliga fakultetsnämnden, 12 oktober 2022
- Ansvarig institution
- Institutionen för biologisk grundutbildning
Behörighetskrav
Avklarade kurser om 150 hp inklusive (1) 60 hp biologi och 30 hp kemi, eller (2) 60 hp kemi, inklusive Biokemi, 15 hp, och 30 hp biologi inklusive cellbiologi, molekylärbiologi och genetik eller (3) antagen till Masterprogram i kemi, inriktning biokemi. Engelska 6. (Med en svensk kandidatexamen uppfylls kravet på engelska.)
Mål
Kursen syftar till att ge studenterna fördjupade kunskaper och en god förståelse av processer på molekylär nivå i celler och organismer.
Efter godkänd kurs ska studenten kunna:
- förklara principerna och de strukturella och mekanistiska detaljerna för viktiga processer i celler och organismer (celltillväxt, genuttryck, cellsignalering, cellstruktur, celldifferentiering och celladhesion) och kunna diskutera komplexiteten av de olika system som samverkar
- redogöra för vissa nyckelexperiment inom ämnesområdet
- analysera försöksdata, dra slutsatser från dessa och konstruera vetenskapliga hypoteser
- kritiskt granska valda ämnen inom aktuell forskning i ämnesområdet och redovisa analyser i muntlig föredragning och i posterform
- använda vissa viktiga laboratorietekniker inom ämnesområdet (mammaliecellkultur, ljusmikroskopi, immunoprecipitering, gelelektrofores)
- analysera strukturella detaljer i proteiner och proteinkomplex med molekylära grafikprogram.
Innehåll
I kursen ingår följande moment
Cellsignalering: Principerna för kemisk kommunikation mellan celler; signalmolekyler och receptorer, komponenter i intracellulära signalvägar och deras funktion
Cytoskelettet: Arkitekturen och dynamiken hos de tre cytoskelettsystemen och deras motorproteiner
Adhesion: Makromolekyler i den extracellulära matrixen och de cellulära adhesionsproteiner samt deras interaktioner; olika typer av adhesionskomplex; nervsynapsen som exempel på en specialiserad cellfog
Cellcykeln: Reglering och mekanismer för cellreplikering i prokaryoter och eukaryoter; de molekylära mekanismernas betydelse för uppkomst av cancertillväxt
Transkription: De generella och specifika transkriptionsfaktorernas roller vid initieringen av transkriptionen, protein-DNA-interaktion, mRNA-processning
Translation och proteinsekretion: Mekanismer för reglering av initiering av translationen, mekanismer för peptidsyntesen och kontrollen av noggrannheten i syntesen, proteinprocessningen och kvalitetskontroll i endoplasmatiska retiklet, vesikelburen proteintransport
Datorövningar: De mekanistiska detaljerna av olika processer studeras i ett antal datorövningar, där de ingående makromolekylerna och deras interaktioner analyseras
Laborationer: Odling av mammalieceller, fluorescensmikroskopi, immunoprecipitering av protein, SDS-PAGE geler och silverfärgning.
Litteraturprojekt: Studenterna arbetar gruppvis med ett valt aktuellt forskningsområde inom ämnet. Resultatet presenteras som en poster och en kort muntlig presentation.
Undervisning
Undervisningen ges i form av föreläsningar, seminarier, datorövningar, laborationer och litteraturprojekt. Deltagande i seminarier, datorövningar, laborationer och litteraturprojekt är obligatoriskt. Ämnesintegrerad kommunikationsträning med återkoppling och självvärdering förekommer på kursen.
Examination
Delkurser: Cellsignalering, transkription och translation 5 hp; Cellcykeln, cytoskelettet och celladhesion 5 hp; Laborationer, seminarier och litteraturprojekt 5 hp
Delkursen cellsignalering, transkription och translation examineras genom ett skriftligt prov. Delkursen cellcykeln, cytoskelettet och celladhesion examineras genom ett skriftligt prov. Laborationerna redovisas i form av laborationsrapporter. Seminarierna fordrar aktivt deltagande och muntliga redovisningar. Litteraturprojektet redovisas i form av en poster och en muntlig presentation.
Om särskilda skäl finns får examinator göra undantag från det angivna examinationssättet och medge att en enskild student examineras på annat sätt. Särskilda skäl kan t.ex. vara besked om särskilt pedagogiskt stöd från universitetets samordnare för studenter med funktionsnedsättning.
Litteraturlista
- Litteraturlista giltig från och med höstterminen 2023
- Litteraturlista giltig från och med höstterminen 2019
- Litteraturlista giltig från och med vårterminen 2015
- Litteraturlista giltig från och med höstterminen 2010, version 2
- Litteraturlista giltig från och med höstterminen 2010, version 1
- Litteraturlista giltig från och med höstterminen 2008, version 2
- Litteraturlista giltig från och med höstterminen 2008, version 1
- Litteraturlista giltig från och med höstterminen 2007