Läroplansteori och didaktik med inriktning mot grundlärare Fk-3 och 4-6
10 hp
Litteraturlista, Grundnivå, 4PE086
Det finns en senare version av litteraturlistan.
Huvudgrupp 1
- Almqvist, Jonas, Artefaktanvändning i undervisningssammanhang: En privilegieringsanalys., Ingår i: Utbildning och demokrati: Tidskrift för didaktik och utbildningspolitik, vol. 17, nr. 3, 2008, s. 47–68, 22 s.
- Bergström, Göran; Boréus, Kristina, Textens mening och makt: metodbok i samhällsvetenskaplig text- och diskursanalys, 3., [utök.] uppl., Lund, Studentlitteratur, 2012 (Valda delar, 100 s.))
- Bernstein,, Basil, Om samhällsklass och den osynliga pedagogiken, Ingår i: Makt, kontroll och pedagogik: studier av den kulturella reproduktionen, 1. uppl., Stockholm, LiberFörlag, 1983 (18 s.)
- Broady, Donald (1991), Den dolda läroplanen, Ingår i: Krut: kritisk utbildningstidskrift., 1980, s. 52 s.
- Broady, Donald, Trettio år efteråt - ett återbesök hos den dolda läroplanen, Ingår i: Krut: kritisk utbildningstidskrift, vol. 127, s. 5–10
- Bronäs, Agneta; Runebou, Niclas, Ämnesdidaktik: en undervisningskonst, Stockholm, Norstedt, 2010
- Carlsson, Marie; Brömssen, Kerstin von, Kritisk läsning av pedagogiska texter: genus, etnicitet och andra kategoriseringar, 1. uppl., Lund, Studentlitteratur, 2011 (kap. 1 samt ett valbart kapitel, c:a 40 s))
- Dalen, Monica, Intervju som metod, 1. uppl., Malmö, Gleerups utbildning, 2008
- Dewey, John; Hartman, Sven G.; Lundgren, Ulf P., Individ, skola och samhälle: pedagogiska texter, 3. utg., Stockholm, Natur och kultur, 1998 (Valda delar (Mitt pedagogiska credo, s. 45–56 samt Barnet och läroplanen, s. 106–125. )(30 s.))
- Englund, Thomas, Om relevansen av begreppet didaktik, Ingår i: Acta Didactica Norge, vol. 1, 2007, s. 1–11
- Forsberg, Eva; Englund, Tomas; Sundberg, Daniel, Vad räknas som kunskap? Läroplansteoretiska utsikter och inblickar i lärarutbildning och skola, Stockholm: Liber, 2012 (s. 5–61, 80–115) (93 s.)
- Hansén, Sven-Erik; Forsman, Liselott, Allmändidaktik: vetenskap för lärare, 1. uppl., Lund, Studentlitteratur, 2011 (Kap 1, 2, 13 och 17.) 29–90, 281–302 (Ca 70 s.)
- Liberg, Caroline, Den didaktiska reliefen - att vara lärare, Ingår i: Lärande, skola, bildning: [grundbok för lärare], 1. utg., Stockholm, Natur & kultur, 2010, s. 215–230. (15 s.)
- Lindström, Gunnar; Pennlert, Lars Åke, Undervisning i teori och praktik: en introduktion i didaktik, 3. uppl., Umeå, Fundo, cop. 2006
- Lundgren, Ulf P., Att organisera omvärlden: en introduktion till läroplansteori, 2. [dvs. 4.] uppl., Stockholm, Utbildningsförl. på uppdrag av Gymnasieutredningen, 1989 (Valda delar: S.15–19 samt 231–239. (14 s.))
- Läromedlens roll i undervisningen: grundskollärares val, användning och bedömning av läromedel i bild, engelska och samhällskunskap, [Stockholm], Skolverket, 2006
- Molin, Lena, Rum, frirum och moral: en studie av skolgeografins innehållsval, Uppsala, Department of Social and Economic Geography, Geography, Uppsala University, c 2006 (s. 52–70. (18 s))
- Roberts, D.A, Developing the concept of 'curriculum emphases' in science education, Ingår i: Nordisk pedagogik: journal of nordic educational research = Pohjoismainen pedagogiikka, vol. 14, nr. 1, 1994, s. 10–25 (16 s.)
- Douglas, Roberts, Analyzing school science courses: the concept of companion meaning, Ingår i: Problems of meaning in science curriculum, New York ; a London, Teachers College Press, cop. 1998, s. 5–12
- Selander, Staffan, Pedagogiska texter och andra artefakter för kunskap och kommunikation. En översikt över läromedel - perspektiv och forskning, Läromedel - specifikt: betänkande om läromedel för funktionshindrade, 2003 (http:/
/ www.regeringen.se/ content/ 1/ c4/ 10/ 29/ 7af6dff7.pdf s. 181–256 (75 s.)) - Perspektiv på barndom och barns lärande: en kunskapsöversikt om lärande i förskolan och grundskolans tidigare år, Stockholm, Skolverket, 2010 (Valda delar, kap 4, Lärandets vem, varför, vad och hur i förskolans och grundskolans tidiga år. s. 122- 173.)
- Allmänna råd med kommentarer för planering och genomförande av undervisningen: för grundskolan, grundsärskolan, specialskolan och sameskolan, Stockholm, Skolverket, 2011
- Tydliga mål och kunskapskrav i grundskolan: förslag till nytt mål- och uppföljningssystem: betänkande, Stockholm, Fritze, 2007 (bilaga 6: Läroplaner och kursplaner i Sverige under 1900-talet - en sammanfattning)
- Vallberg Roth, Ann-Christine, Läroplaner för de yngre barnen: utvecklingen från 1800-talets mitt till idag., Ingår i: Pedagogisk forskning i Sverige
- Sandell, Klas; Östman, Johan; Östman, Leif, Miljöundervisningens traditioner, Ingår i: Miljödidaktik: naturen, skolan och demokratin, Lund, Studentlitteratur, 2003, s. 129–143 (14.s.)
Vetenskapliga artiklar enligt lärares anvisningar ca xx s.
Övrigt material
Läroplan
Kursplaner
SFS 2010:800 Skollagen. Stockholm: Utbildningsdepartementet