Läroplansteori och didaktik med inriktning mot grundlärare Fk-3 och 4-6

10 hp

Kursplan, Grundnivå, 4PE086

Det finns en senare version av kursplanen.
Kod
4PE086
Utbildningsnivå
Grundnivå
Huvudområde(n) med fördjupning
Didaktik G2F, Pedagogik G2F
Betygsskala
Underkänd (U), godkänd (G), väl godkänd (VG)
Fastställd av
Fakultetsnämnden för utbildningsvetenskaper, 3 november 2015
Ansvarig institution
Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningssociologi

Allmänt

Kursen ges inom grundlärarprogrammet och ingår i den utbildningsvetenskapliga kärnan.

Behörighetskrav

120 hp från termin 1, 2, 3 och 4 samt 15 hp från termin 5 på programmet.

Mål

Kursens syfte är att studera utbildningens och undervisningens historiska, institutionella och normativa grunder utifrån ett läroplansteoretiskt och didaktiskt perspektiv. Avsikten är också att utveckla kunskap om konsekvenserna av dessa grunder för lärares arbete, undervisningens innehåll och undervisningsmetoder samt elevers lärande. Vidare syftar kursen till att de vunna kunskaperna skall kunna användas för att analysera undervisningspraktik samt att på ett medvetet sätt transformera utbildningsmål till konkret undervisning.

Efter genomgången kurs ska studenten kunna

  • redogöra för olika inriktningar inom didaktisk och läroplansteoretisk forskning
  • beskriva och jämföra läro- och kursplaner med avseende på deras innehåll, funktion och framväxt
  • kritiskt granska utbildning och val av innehåll från ett samhällsperspektiv
  • analysera undervisningssituationer i grundskolan utifrån olika didaktiska perspektiv
  • redogöra för och kritiskt reflektera över möjliga val av innehåll och arbetssätt i undervisning
  • analysera läromedels innehåll med avseende på kunskaper och värden.

Innehåll

• Grundläggande begrepp och teorier inom didaktik, relationen mellan ämnesteori och didaktik, didaktiska traditioners historiska utveckling

• Läroplansteori, läroplaner och kursplaner i historiskt, nationellt och internationellt perspektiv

• Skola och utbildning i utbildningspolitisk medial debatt

• Läroplansteoretiska och didaktiska analysverktyg och forskningsmetoder

• Urvalsfrågor och undervisningsplanering med utgångspunkt i de didaktiska frågorna vad, hur och varför, undervisningstraditioner och didaktiska typologier

• Läromedels roll för lärande och socialisation i undervisningen

Undervisning

Föreläsningar, seminarier och gruppövningar.

Examination

Kursen examineras muntligt och skriftligt.

FÖLJ UPPSALA UNIVERSITET PÅ

facebook
instagram
twitter
youtube
linkedin