Läroplansteori och didaktik med inriktning mot grundlärare Fk-3 och 4-6
10 hp
Litteraturlista, Grundnivå, 4PE086
Det finns en senare version av litteraturlistan.
Huvudgrupp 1
- Hansén, Sven-Erik; Forsman, Liselott, Allmändidaktik: vetenskap för lärare, Andra upplagan, Lund, Studentlitteratur, [2017]Obligatorisk (Kap 1, 2,6 och 13) s 29–66, 127–144, 269–290 (ca 80 s)
- Allmänna råd med kommentarer för planering och genomförande av undervisningen: för grundskolan, grundsärskolan, specialskolan och sameskolan, Stockholm, Skolverket, 2011Obligatorisk
- Broady, Donald, Den dolda läroplanen, Ingår i: Krut: kritisk utbildningstidskrift, 1980Obligatorisk (s. 11–98)
- Broady, Donald, Trettio år efteråt - ett återbesök hos den dolda läroplanen, Ingår i: Krut: kritisk utbildningstidskriftObligatorisk (s. 5–10)
- Dewey, John; Hartman, Sven G.; Lundgren, Ulf P., Individ, skola och samhälle: pedagogiska texter, 3. utg., Stockholm, Natur och kultur, 1998Obligatorisk (Valda delar: Erfarenhet och utbildning s. 163–219, (56 s.))
- Englund, Tomas, Didaktisk kompetens, 1991Obligatorisk (Didactica Minima nr 18–19. (10 s.))
- Holmlund, Helena, Decentralisering, skolval och fristående skolor: resultat och likvärdighet i svensk skola, Uppsala, Institutet för arbetsmarknads- och utbildningspolitisk utvärdering (IFAU), 2014 (Valda delar, ca: 70 s.)
- Jackson, Philip W., Conceptions of curriculum and curriculum specialists, Ingår i: Handbook of research on curriculum: a project of the American Educational Research Association, New York, Macmillan Pub. Co., cop. 1992, s. 2–40Obligatorisk (s. 3–12)
- Jacobsson, Britt; Lundegård, Ian; Wickman, Per-Olof, Lärande i handling. En pragmatisk didaktik., Studentlitteratur, 2015Obligatorisk (Kapitel 1–4, 6 samt tre valfria kapitel (ca 100 s))
- Carlsson, Marie; Brömssen, Kerstin von, Kritisk läsning av pedagogiska texter: genus, etnicitet och andra kategoriseringar, 1. uppl., Lund, Studentlitteratur, 2011Obligatorisk (kap. 1 samt ett valbart kapitel, c:a 40 s))
- Lindström, Gunnar; Pennlert, Lars-Åke, Undervisning i teori och praktik: en introduktion i didaktik, 6. uppl., Umeå, Fundo Förlag, 2016Obligatorisk
- Lundgren, Ulf P., Att organisera omvärlden: en introduktion till läroplansteori, 2. [dvs. 4.] uppl., Stockholm, Utbildningsförl. på uppdrag av Gymnasieutredningen, 1989Obligatorisk (Valda delar: S.15–19 samt 231–239. (14 s.))
- Läromedlens roll i undervisningen: grundskollärares val, användning och bedömning av läromedel i bild, engelska och samhällskunskap, [Stockholm], Skolverket, 2006Obligatorisk (Kapitel 2 och 7. (23 s.))
- Molin, Lena, Rum, frirum och moral: en studie av skolgeografins innehållsval, Uppsala, Department of Social and Economic Geography, Geography, Uppsala University, c 2006Obligatorisk (s. 52–70, 186–198 (30 s.))
- Quennerstedt, M., Pragmatisk diskursanalys av praktiknära texter. En analys av meningsskapandets institutionella innehåll och villkor., Utbildning och demokrati: Tidskrift för didaktik och utbildningspolitik, 17(3), 2008Obligatorisk (s. 89–112 (23 s))
- Bergström, Göran; Boréus, Kristina, Textens mening och makt: metodbok i samhällsvetenskaplig text- och diskursanalys, 3., [utök.] uppl., Lund, Studentlitteratur, 2012Obligatorisk (kapitel 8 och 9. (75 s.))
- Wahlström, Ninni, Läroplansteori och didaktik, 2. uppl., Malmö, Gleerup Utbildning AB, 2016Obligatorisk (kap. 1, 2, 3, 4, 6 och 8, 170 s.)
- Persson, Sven; Riddersporre, Bim, Utbildningsvetenskap för grundskolans tidiga år, 1. utg., Stockholm, Natur & kultur, 2011Obligatorisk (Valda delar (Del II. Lärande, demokrati och ämnesdidaktik. S. 91–292, samt kap 16 s. 335–358, c:a 225 s))
Litteratur enligt lärares anvisningar 40 s
Övrigt material
Läroplaner
SFS 2010:800 Skollagen. Stockholm: Utbildningsdepartementet
* Obligatorisk