Läroplansteori och didaktik med inriktning mot grundlärare Fk-3 och 4-6

10 hp

Kursplan, Grundnivå, 4PE086

Kod
4PE086
Utbildningsnivå
Grundnivå
Huvudområde(n) med fördjupning
Didaktik G2F, Pedagogik G2F
Betygsskala
Underkänd (U), godkänd (G), väl godkänd (VG)
Fastställd av
Fakultetsnämnden för utbildningsvetenskaper, 5 juli 2019
Ansvarig institution
Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningssociologi

Allmänt

Kursen ingår i den utbildningsvetenskapliga kärnan för Grundlärarprogrammet.

Behörighetskrav

60 hp inom grundlärarprogrammet inklusive Utbildningens framväxt och villkor.

Mål

Kursens syfte är att studera utbildningens och undervisningens historiska, institutionella och normativa grunder utifrån ett läroplansteoretiskt och didaktiskt perspektiv. Avsikten är också att utveckla kunskap om konsekvenserna av dessa grunder för lärares arbete, undervisningens innehåll och undervisningsmetoder samt elevers lärande. Vidare syftar kursen till att de vunna kunskaperna ska kunna användas för att analysera undervisningspraktik samt att på ett medvetet sätt transformera utbildningsmål till konkret undervisning.

Efter genomgången kurs ska studenten kunna

  • redogöra för olika inriktningar inom didaktisk och läroplansteoretisk forskning
  • beskriva och jämföra läro- och kursplaner med avseende på deras innehåll, funktion och framväxt
  • kritiskt granska utbildning och val av innehåll från ett samhälleligt perspektiv och utbildningspolitiskt styrningsperspektiv
  • analysera undervisningssituationer i grundskolan utifrån olika didaktiska perspektiv
  • redogöra för och kritiskt reflektera över möjliga val av innehåll och arbetssätt i undervisning
  • analysera läromedels innehåll med avseende på kunskaper och värden.

Innehåll

  • Grundläggande begrepp och teorier inom didaktik, relationen mellan ämnesteori och didaktik, didaktiska traditioners historiska utveckling.
  • Läroplansteori, läroplaner och kursplaner i historiskt, nationellt och internationellt perspektiv.
  • Skola och utbildning i utbildningspolitik och medial debatt.
  • Läroplansteoretiska och didaktiska analysverktyg och forskningsmetoder.
  • Urvalsfrågor och undervisningsplanering med utgångspunkt i de didaktiska frågorna vad, hur och varför, undervisningstraditioner och didaktiska typologier.
  • Läromedels roll för lärande och socialisation i undervisningen.

Undervisning

Föreläsningar, seminarier och gruppövningar.

Examination

Kursen examineras muntligt och skriftligt.

Om särskilda skäl finns får examinator göra undantag från det angivna examinationssättet och medge att en student examineras på annat sätt. Särskilda skäl kan t.ex. vara besked om pedagogiskt stöd från universitetets samordnare.

FÖLJ UPPSALA UNIVERSITET PÅ

facebook
instagram
twitter
youtube
linkedin