Läroplansteori och didaktik med inriktning mot grundlärare Fk-3 och 4-6
Kursplan, Grundnivå, 4PE086
- Kod
- 4PE086
- Utbildningsnivå
- Grundnivå
- Huvudområde(n) med fördjupning
- Didaktik G2F, Pedagogik G2F
- Betygsskala
- Underkänd (U), godkänd (G), väl godkänd (VG)
- Fastställd av
- Fakultetsnämnden för utbildningsvetenskaper, 5 juli 2019
- Ansvarig institution
- Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningssociologi
Allmänt
Kursen ingår i den utbildningsvetenskapliga kärnan för Grundlärarprogrammet.
Behörighetskrav
60 hp inom grundlärarprogrammet inklusive Utbildningens framväxt och villkor.
Mål
Kursens syfte är att studera utbildningens och undervisningens historiska, institutionella och normativa grunder utifrån ett läroplansteoretiskt och didaktiskt perspektiv. Avsikten är också att utveckla kunskap om konsekvenserna av dessa grunder för lärares arbete, undervisningens innehåll och undervisningsmetoder samt elevers lärande. Vidare syftar kursen till att de vunna kunskaperna ska kunna användas för att analysera undervisningspraktik samt att på ett medvetet sätt transformera utbildningsmål till konkret undervisning.
Efter genomgången kurs ska studenten kunna
- redogöra för olika inriktningar inom didaktisk och läroplansteoretisk forskning
- beskriva och jämföra läro- och kursplaner med avseende på deras innehåll, funktion och framväxt
- kritiskt granska utbildning och val av innehåll från ett samhälleligt perspektiv och utbildningspolitiskt styrningsperspektiv
- analysera undervisningssituationer i grundskolan utifrån olika didaktiska perspektiv
- redogöra för och kritiskt reflektera över möjliga val av innehåll och arbetssätt i undervisning
- analysera läromedels innehåll med avseende på kunskaper och värden.
Innehåll
- Grundläggande begrepp och teorier inom didaktik, relationen mellan ämnesteori och didaktik, didaktiska traditioners historiska utveckling.
- Läroplansteori, läroplaner och kursplaner i historiskt, nationellt och internationellt perspektiv.
- Skola och utbildning i utbildningspolitik och medial debatt.
- Läroplansteoretiska och didaktiska analysverktyg och forskningsmetoder.
- Urvalsfrågor och undervisningsplanering med utgångspunkt i de didaktiska frågorna vad, hur och varför, undervisningstraditioner och didaktiska typologier.
- Läromedels roll för lärande och socialisation i undervisningen.
Undervisning
Föreläsningar, seminarier och gruppövningar.
Examination
Kursen examineras muntligt och skriftligt.
Om särskilda skäl finns får examinator göra undantag från det angivna examinationssättet och medge att en student examineras på annat sätt. Särskilda skäl kan t.ex. vara besked om pedagogiskt stöd från universitetets samordnare.
Litteraturlista
- Litteraturlista giltig från och med vårterminen 2020
- Litteraturlista giltig från och med höstterminen 2019
- Litteraturlista giltig från och med vårterminen 2018
- Litteraturlista giltig från och med höstterminen 2017
- Litteraturlista giltig från och med höstterminen 2016
- Litteraturlista giltig från och med vårterminen 2016
- Litteraturlista giltig från och med höstterminen 2015
- Litteraturlista giltig från och med vårterminen 2015
- Litteraturlista giltig från och med höstterminen 2014
- Litteraturlista giltig från och med höstterminen 2013