Läroplansteori och didaktik med inriktning mot grundlärare Fk-3 och 4-6
10 hp
Litteraturlista, Grundnivå, 4PE086
Det finns en senare version av litteraturlistan.
Huvudgrupp 1
- Hansén, Sven-Erik; Forsman, Liselott, Allmändidaktik: vetenskap för lärare, 1. uppl., Lund, Studentlitteratur, 2011Obligatorisk (Kap 1, 2, 8, 13 och 17, 29–70, 281–302, 355–376 (ca 100 s.))
- Allmänna råd med kommentarer för planering och genomförande av undervisningen: för grundskolan, grundsärskolan, specialskolan och sameskolan, Stockholm, Skolverket, 2011Obligatorisk
- Almqvist, Jonas, Artefaktanvändning i undervisningssammanhang: En privilegieringsanalys., Ingår i: Utbildning och demokrati: Tidskrift för didaktik och utbildningspolitik, vol. 17, nr. 3, 2008, s. 47–68, 22 s.Obligatorisk
- Broady, Donald (1991), Den dolda läroplanen, Ingår i: Krut: kritisk utbildningstidskrift., 1980, s. 52 s.Obligatorisk
- Broady, Donald, Trettio år efteråt - ett återbesök hos den dolda läroplanen, Ingår i: Krut: kritisk utbildningstidskrift, vol. 127, s. 5–10Obligatorisk
- Bronäs, Agneta; Runebou, Niclas, Ämnesdidaktik: en undervisningskonst, Stockholm, Norstedt, 2010Obligatorisk
- Dewey, John; Hartman, Sven G.; Lundgren, Ulf P., Individ, skola och samhälle: pedagogiska texter, 3. utg., Stockholm, Natur och kultur, 1998Obligatorisk (Valda delar (Mitt pedagogiska credo, s. 45–56, Barnet och läroplanen, s. 106–125, Demokratin och skolans organisation s. 152–162, Erfarenhet och utbildning s. 163–219, 96 s.))
- Douglas, Roberts, Analyzing school science courses: the concept of companion meaning, Ingår i: Problems of meaning in science curriculum, New York ; a London, Teachers College Press, cop. 1998, s. 5–12Obligatorisk
- Forsberg, Eva; Englund, Tomas; Sundberg, Daniel, Vad räknas som kunskap? Läroplansteoretiska utsikter och inblickar i lärarutbildning och skola, Stockholm: Liber, 2012Obligatorisk (s. 5–61, 80–115, 162–179) (110 s.)
- Carlsson, Marie; Brömssen, Kerstin von, Kritisk läsning av pedagogiska texter: genus, etnicitet och andra kategoriseringar, 1. uppl., Lund, Studentlitteratur, 2011Obligatorisk (kap. 1 samt ett valbart kapitel, c:a 40 s))
- Kumashiro, Kevin K, Postperspektiv på antidiskriminerande undervisning i engelska, matematik och samhälls- och naturorienterande ämnen, Ingår i: Tidskrift för genusvetenskap, nr. 1, 2009, s. 11–34Obligatorisk (23 s.)
- Lindström, Gunnar; Pennlert, Lars-Åke, Undervisning i teori och praktik: en introduktion i didaktik., 5. uppl., Umeå, Fundo, cop. 2012Obligatorisk
- Lundgren, Ulf P., Att organisera omvärlden: en introduktion till läroplansteori, 2. [dvs. 4.] uppl., Stockholm, Utbildningsförl. på uppdrag av Gymnasieutredningen, 1989Obligatorisk (Valda delar: S.15–19 samt 231–239. (14 s.))
- Läromedlens roll i undervisningen: grundskollärares val, användning och bedömning av läromedel i bild, engelska och samhällskunskap, [Stockholm], Skolverket, 2006Obligatorisk
- Molin, Lena, Rum, frirum och moral: en studie av skolgeografins innehållsval, Uppsala, Department of Social and Economic Geography, Geography, Uppsala University, c 2006Obligatorisk (s. 52–70, 186–198 (30 s.))
- Perspektiv på barndom och barns lärande: en kunskapsöversikt om lärande i förskolan och grundskolans tidigare år, Stockholm, Skolverket, 2010Obligatorisk (Valda delar, kap 4, Lärandets vem, varför, vad och hur i förskolans och grundskolans tidiga år. s. 122- 173.)
- Sandell, Klas; Östman, Johan; Östman, Leif, Miljöundervisningens traditioner, Ingår i: Miljödidaktik: naturen, skolan och demokratin, Lund, Studentlitteratur, 2003, s. 129–143 (14.s.)Obligatorisk
- Bergström, Göran; Boréus, Kristina, Textens mening och makt: metodbok i samhällsvetenskaplig text- och diskursanalys, 3., [utök.] uppl., Lund, Studentlitteratur, 2012Obligatorisk (kapitel 1, 8 och 9 + ev. valfritt kapitel c:a 175 s)
- Tydliga mål och kunskapskrav i grundskolan: förslag till nytt mål- och uppföljningssystem: betänkande, Stockholm, Fritze, 2007Obligatorisk (bilaga 6: Läroplaner och kursplaner i Sverige under 1900-talet - en sammanfattning)
- Vallberg Roth, Ann-Christine, Läroplaner för de yngre barnen: utvecklingen från 1800-talets mitt till idag., Ingår i: Pedagogisk forskning i SverigeObligatorisk
- Östman, Leif, Analys av utbildningens diskursivitet. Normer och följemeningar i text och handling, Ingår i: Utbildning och demokrati: Tidskrift för didaktik och utbildningspolitik, vol. 17, Tema didaktiska undersökningar, nr. 3, 2008, s. 113–137. (24 s.)
- Lundgren, Ulf P. m.fl., Lärande, skola, bildning 3:e utgåvan, 3. uppl., Natur & Kultur, 2014 (Kap 4, 5, 9, 16 och epilog) (C:a 120 s))
Övrig litteratur enligt lärares anvisningar ca 300 s.
Övrigt material
Läroplaner
SFS 2010:800 Skollagen. Stockholm: Utbildningsdepartementet
* Obligatorisk