Läroplansteori och didaktik med inriktning mot grundlärare Fk-3 och 4-6
10 hp
Litteraturlista, Grundnivå, 4PE086
Det finns en senare version av litteraturlistan.
Huvudgrupp 1
- Hansén, Sven-Erik; Forsman, Liselott, Allmändidaktik: vetenskap för lärare, 1. uppl., Lund, Studentlitteratur, 2011Obligatorisk (Kap 1, 2, 8 och 13) 29–70, 281–302, (ca 80 s.)
- Allmänna råd med kommentarer för planering och genomförande av undervisningen: för grundskolan, grundsärskolan, specialskolan och sameskolan, Stockholm, Skolverket, 2011Obligatorisk
- Broady, Donald, Den dolda läroplanen, Ingår i: Krut: kritisk utbildningstidskrift, 1980Obligatorisk (s. 11–98)
- Broady, Donald, Trettio år efteråt - ett återbesök hos den dolda läroplanen, Ingår i: Krut: kritisk utbildningstidskriftObligatorisk (s. 5–10)
- Bronäs, Agneta; Runebou, Niclas, Ämnesdidaktik: en undervisningskonst, Stockholm, Norstedt, 2010Obligatorisk
- Dewey, John, En analys av det reflekterade tänkandet, Ingår i: Reflektion och praktik i läraryrket, 2., [rev. och uppdaterade] uppl., Lund, Studentlitteratur, 2007Obligatorisk (13 s.)
- Dewey, John; Hartman, Sven G.; Lundgren, Ulf P., Individ, skola och samhälle: pedagogiska texter, 3. utg., Stockholm, Natur och kultur, 1998Obligatorisk (Valda delar (Mitt pedagogiska credo, s. 45–56, Barnet och läroplanen, s. 106–125, Demokratin och skolans organisation s. 152–162, Erfarenhet och utbildning s. 163–219, (96 s.)))
- Englund, Tomas, Didaktisk kompetens, 1991Obligatorisk (Didactica Minima nr 18–19. (10 s.))
- Jackson, Philip W., Conceptions of curriculum and curriculum specialists, Ingår i: Handbook of research on curriculum: a project of the American Educational Research Association, New York, Macmillan Pub. Co., cop. 1992, s. 2–40Obligatorisk (s. 3–12)
- Jacobsson, Britt; Lundegård, Ian; Wickman, Per-Olof, Lärande i handling. En pragmatisk didaktik., Studentlitteratur, 2015Obligatorisk (Kapitel 1–4, 6 samt tre valfria kapitel (ca 100 s))
- Carlsson, Marie; Brömssen, Kerstin von, Kritisk läsning av pedagogiska texter: genus, etnicitet och andra kategoriseringar, 1. uppl., Lund, Studentlitteratur, 2011Obligatorisk (kap. 1 samt ett valbart kapitel, c:a 40 s))
- Lindström, Gunnar; Pennlert, Lars-Åke, Undervisning i teori och praktik: en introduktion i didaktik., 5. uppl., Umeå, Fundo, cop. 2012Obligatorisk
- Lundgren, Ulf P., Att organisera omvärlden: en introduktion till läroplansteori, 2. [dvs. 4.] uppl., Stockholm, Utbildningsförl. på uppdrag av Gymnasieutredningen, 1989Obligatorisk (Valda delar: S.15–19 samt 231–239. (14 s.))
- Läromedlens roll i undervisningen: grundskollärares val, användning och bedömning av läromedel i bild, engelska och samhällskunskap, [Stockholm], Skolverket, 2006Obligatorisk (Kapitel 2 och 7. (23 s.))
- Molin, Lena, Rum, frirum och moral: en studie av skolgeografins innehållsval, Uppsala, Department of Social and Economic Geography, Geography, Uppsala University, c 2006Obligatorisk (s. 52–70, 186–198 (30 s.))
- Bergström, Göran; Boréus, Kristina, Textens mening och makt: metodbok i samhällsvetenskaplig text- och diskursanalys, 3., [utök.] uppl., Lund, Studentlitteratur, 2012Obligatorisk (kapitel 8 och 9. (75 s.))
- Tydliga mål och kunskapskrav i grundskolan: förslag till nytt mål- och uppföljningssystem: betänkande, Stockholm, Fritze, 2007Obligatorisk (bilaga 6: Läroplaner och kursplaner i Sverige under 1900-talet - en sammanfattning (20 s.))
- Wahlström, Ninni, Läroplansteori och didaktik, Malmö, Gleerups, cop. 2015Obligatorisk (kap. 1, 2, 4, 5, 7 , c:a 110 s.)
- Holmlund, Helena, Decentralisering, skolval och fristående skolor: resultat och likvärdighet i svensk skola, Uppsala, Institutet för arbetsmarknads- och utbildningspolitisk utvärdering (IFAU), 2014 (Valda delar, ca: 70 s.)
Litteratur enligt lärares anvisningar 40 s
Övrigt material
Läroplaner
SFS 2010:800 Skollagen. Stockholm: Utbildningsdepartementet
* Obligatorisk