Mångfald och lärande för grundlärare
5 hp
Litteraturlista, Avancerad nivå, 4PE094
Det finns en senare version av litteraturlistan.
Huvudgrupp 1
- Doverborg, Elisabet; Pramling, Ingrid, Mångfaldens pedagogiska möjligheter: ett sätt att utveckla barns förmåga att förstå sin omvärld., 1. uppl., Stockholm, Liber utbildning, 1995 ; (EskilstunaObligatorisk (Valda delar 75 s.)
- Hirdman, Yvonne, Genussystemet, Ingår i: Demokrati och makt i Sverige: Maktutredningens huvudrapport, Stockholm, Allmänna förl., 1990, s. 73–116Obligatorisk
- Kumashiro, Kevin, Toward a theory of anti-oppressive education., Ingår i: Review of educational research, vol. 70, nr. 1, 2000, s. 25–53Obligatorisk (28 s)
- Stier, Jonas; Sandström Kjellin, Margareta, Interkulturellt samspel i skolan, 1. uppl., Lund, Studentlitteratur, 2009Obligatorisk (s. 11–20, 21–49, 51–67, 119–139. 73 s.)
- Lenz Taguchi, Hillevi; Frid, Pernilla, In på bara benet: en introduktion till feministisk poststrukturalism, Stockholm, HLS förl., 2004Obligatorisk (214 s.)
- Tallberg Broman, Ingegerd, Pedagogiskt arbete och kön: med historiska och nutida exempel., Lund, Studentlitteratur, 2002Obligatorisk (Valda delar, ca 100 s.)
- Bromseth, Janne; Darj, Frida, Normkritisk pedagogik: makt, lärande och strategier för förändring, Uppsala, Centrum för genusvetenskap, Uppsala universitet, 2010Obligatorisk (Valda delar enligt lärarens anvisningar, ca 100 s.)
- Edling, Christofer; Liljeros, Fredrik, Ett delat samhälle: makt, intersektionalitet och social skiktning, 1. uppl., Malmö, Liber, 2010Obligatorisk
* Obligatorisk