Mångfald och lärande för grundlärare
5 hp
Kursplan, Avancerad nivå, 4PE094
Det finns en senare version av kursplanen.
- Kod
- 4PE094
- Utbildningsnivå
- Avancerad nivå
- Huvudområde(n) med fördjupning
- Didaktik A1N
- Betygsskala
- Väl godkänd (VG), Godkänd (G), Underkänd (U)
- Fastställd av
- Fakultetsnämnden för utbildningsvetenskaper, 22 januari 2014
- Ansvarig institution
- Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningssociologi
Allmänt
Kursen ges inom Grundlärarprogrammet.
Behörighetskrav
150 hp från termin 1-5 samt 15 hp från termin 6 på Grundlärarprogrammet
Mål
Kursen syftar till att ge en fördjupad kunskap kring mångfaldsfrågor samt förmåga att hantera och reflektera över mångfald i undervisningen.
Efter genomgången kurs ska den studerande kunna
- redogöra för mångfaldsfrågornas roll för det svenska utbildningssystemets utformning och innehåll ur ett historiskt och samtida perspektiv
- beskriva och problematisera begrepp som mångfald, kön, sexualitet, etnicitet och intersektionalitet i relation till undervisning
- identifiera och analysera hur olika perspektiv på mångfald påverkar lärares val av undervisningsstrategier, ämnesinnehåll och elevers kunskapsutveckling
- analysera och diskutera olika situationer som lärare ställs inför, utifrån teorier och praktiska strategier rörande mångfald i grundskolan.
Innehåll
• Mångfaldsfrågor i svensk skola ur historiskt och samtida perspektiv
• Centrala begrepp och teorier inom fältet mångfald och undervisning
• Didaktiska val i relation till mångfald i grundskolan
Undervisning
Undervisningen sker i form av föreläsningar, seminarier och workshops.
Examination
Examination sker muntligt och skriftligt.