Mångfald och lärande för grundlärare
5 hp
Litteraturlista, Avancerad nivå, 4PE094
Det finns en senare version av litteraturlistan.
Huvudgrupp 1
- Edling, Silvia, Att vilja andra väl är inte alltid smärtfritt: - strävan att motverka kränkningar och förtryck i skolan, Studentlitteratur AB, 2012Obligatorisk (Valda delar, s. 57–140, 167–193 (ca 100 s.))
- Lenz Taguchi, Hillevi; Bodén, Linnea; Ohrlander, Kajsa, En rosa pedagogik: jämställdhetspedagogiska utmaningar, 1. uppl., Stockholm, Liber, 2011Obligatorisk
- Edling, Christofer; Liljeros, Fredrik, Ett delat samhälle: makt, intersektionalitet och social skiktning, 1. uppl., Malmö, Liber, 2010Obligatorisk
- Hirdman, Yvonne, Genussystemet, Ingår i: Demokrati och makt i Sverige: Maktutredningens huvudrapport, Stockholm, Allmänna förl., 1990, s. 73–116Obligatorisk
- Kumashiro, Kevin, Toward a theory of anti-oppressive education., Ingår i: Review of educational research, vol. 70, nr. 1, 2000, s. 25–53Obligatorisk (http:/
/ rer.sagepub.com.ezproxy.its.uu.se/ content/ 70/ 1/ 55.full.pdf+html) - Bromseth, Janne; Darj, Frida, Normkritisk pedagogik: makt, lärande och strategier för förändring, Uppsala, Centrum för genusvetenskap, Uppsala universitet, 2010Obligatorisk (Valda delar, s. 27–118, 155–182 (ca 130 s.))
- Skola i normer, Malmö, Gleerup, 2008Obligatorisk (Valda delar enligt lärarens anvisningar, ca 100 s.)
Ca 800 s. Tillkommer forskningsartiklar och valbar litteratur i samråd med lärare, ca 100 s.
* Obligatorisk