Mångfald och lärande för grundlärare
5 hp
Kursplan, Avancerad nivå, 4PE094
- Kod
- 4PE094
- Utbildningsnivå
- Avancerad nivå
- Huvudområde(n) med fördjupning
- Didaktik A1N
- Betygsskala
- Väl godkänd (VG), Godkänd (G), Underkänd (U)
- Fastställd av
- Fakultetsnämnden för utbildningsvetenskaper, 5 juli 2019
- Ansvarig institution
- Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningssociologi
Allmänt
Kursen ingår i den utbildningsvetenskapliga kärnan för Grundlärarprogrammet.
Behörighetskrav
120 hp inom grundlärarprogrammet.
Mål
Kursen syftar till att ge en fördjupad kunskap kring mångfaldsfrågor samt förmåga att hantera och reflektera över mångfald i undervisningen.
Efter genomgången kurs ska den studerande kunna
- redogöra för mångfaldsfrågornas roll för det svenska utbildningssystemets utformning och innehåll ur ett historiskt och samtida perspektiv
- beskriva och problematisera begrepp som mångfald, kön, sexualitet, etnicitet och intersektionalitet i relation till undervisning
- identifiera och analysera hur olika perspektiv på mångfald påverkar lärares val av undervisningsstrategier, ämnesinnehåll och elevers kunskapsutveckling
- analysera och diskutera olika situationer som lärare ställs inför, utifrån teorier och praktiska strategier rörande mångfald i grundskolan.
Innehåll
- Mångfaldsfrågor i svensk skola ur historiskt och samtida perspektiv.
- Centrala begrepp och teorier inom fältet mångfald och undervisning.
- Didaktiska val i relation till mångfald i grundskolan.
Undervisning
Undervisningen sker i form av föreläsningar, seminarier och workshops.
Examination
Examination sker muntligt och skriftligt.
Om särskilda skäl finns får examinator göra undantag från det angivna examinationssättet och medge att en student examineras på annat sätt. Särskilda skäl kan t.ex. vara besked om pedagogiskt stöd från universitetets samordnare.