Mångfald och lärande för grundlärare
5 hp
Litteraturlista, Avancerad nivå, 4PE094
Huvudgrupp 1
- Brantefors, Lotta, Between culture and cultural heritage: curriculum historical preconditions, Ingår i: Pedagogy, culture and society., 2015, s. 17
- Edling, Silvia, Att vilja andra väl är inte alltid smärtfritt: - strävan att motverka kränkningar och förtryck i skolan, Studentlitteratur AB, 2012Obligatorisk (Valda delar, s. 57–140, 167–193 (ca 100 s.))
- Lenz Taguchi, Hillevi; Bodén, Linnea; Ohrlander, Kajsa, En rosa pedagogik: jämställdhetspedagogiska utmaningar, 1. uppl., Stockholm, Liber, 2011Obligatorisk
- Edling, Christofer; Liljeros, Fredrik, Ett delat samhälle: makt, intersektionalitet och social skiktning, 1. uppl., Malmö, Liber, 2010Obligatorisk
- Hirdman, Yvonne, Genussystemet, Ingår i: Demokrati och makt i Sverige: Maktutredningens huvudrapport, Stockholm, Allmänna förl., 1990, s. 73–116Obligatorisk
- Kohli, Rita; Solórzano, Daniel G, Teachers, please learn our names!: racial microagressions and the K-12 classroom, Race Ethnicity and Education, Vol 15, No 4, pp. 441-462, 2012, 2012, http:/
/ www.academia.edu/ 192884/ Kohli_R._and_Solorzano_D._2012_Teachers_please_learn_our_names_Racial_Microagressions_and_the_K-12_Classroom._Race_Ethnicity_and_Education - Kumashiro, Kevin, Toward a theory of anti-oppressive education., Ingår i: Review of educational research, vol. 70, nr. 1, 2000, s. 25–53Obligatorisk (http:/
/ rer.sagepub.com.ezproxy.its.uu.se/ content/ 70/ 1/ 55.full.pdf+html) - Bromseth, Janne; Darj, Frida, Normkritisk pedagogik: makt, lärande och strategier för förändring, Uppsala, Centrum för genusvetenskap, Uppsala universitet, 2010Obligatorisk (Valda delar, s. 27–118, 155–182 (ca 130 s.))
- Skola i normer, Malmö, Gleerup, 2008Obligatorisk (Valda delar enligt lärarens anvisningar, ca 100 s.)
Ytterligare ca. 300 sidor kurslitteratur förekommer i form av artiklar, skönlitteratur och övriga texter.
* Obligatorisk