Inkludering och exkludering i specialpedagogiska sammanhang
7,5 hp
Litteraturlista, Avancerad nivå, 4PE051
Det finns en senare version av litteraturlistan.
Huvudgrupp 1
- Barnkonventionen: FN:s konvention om barnets rättigheter, Stockholm, UNICEF Sverige, 2009Obligatorisk (35 s.)
- Ds 2008:23. FN:s konvention om rättigheter för personer med funktionsnedsättning. Stockholm: Socialdepartementet. Hämtad från http://www.regeringen.se/sb/d/10055/a/101918Obligatorisk (232 s.)
- European Agency for Development in Special Needs Education. (2013). Organisation of provision to support Inclusive Education. Literature review. 86 p., European Agency for Development in Special Needs Education., 2013, Hämtas på:Obligatorisk
- Frithiof, Elisabet, Mening, makt och utbildning: delaktighetens villkor för personer med utvecklingsstörning, Växjö, Växjö University Press, 2007Obligatorisk (Kap 4, Delaktighetens villkor i dåtid, s. 35–55. 21 s. Ladda ner från www.diva-portal.org.)
- Göransson, K., Pedagogical traditions and conditions for inclusive education, Ingår i: Scandinavian journal of disability research., vol. 8, nr. 1, 2006, s. 67–74Obligatorisk
- Persson, Bengt; Persson, Elisabeth, Inkludering och måluppfyllelse: att nå framgång med alla elever, 1. uppl., Stockholm, Liber, 2012Obligatorisk
- Salamancadeklarationen och Salamanca +10, [Stockholm], Svenska Unescorådet, [2006]Obligatorisk (Hämtad från http:/
/ www.unesco.se/ Bazment/ Unesco/ sv/ Svenska-Unescoradets-arbete/ Bestall-broschyrer.aspx) - SOU 2003:35. Delbetänkande av Carlbeckkommittén. För den jag är. Om utbildning och utvecklingsstörning.Obligatorisk (Kap 5, s. 45–56; kap. 7–8, s. 77–148; kap. 10–11, s. 157–194. Summa antal sidor: 119 s. Ladda ner från www.sweden.gov.se/
sb/ d/ 219/ a/ 990) - Allan, J, Inclusion, participation and democracy: What is the purpose., Dordrect: Boston, Kluwer Academic Publishers, 2003 (ss. 11–67)
- Nilholm, Claes; Göransson, Kerstin, Inkluderande undervisning: vad kan man lära av forskningen, [Härnösand], Specialpedagogiska skolmyndigheten, 2013 (Reviderad 2014.)
- Lindqvist, Gunilla, Who should do what to whom?: occupational groups' views on special needs, Jönköping, School of Education and Communication, 2013
- Segregation in the classroom: What does it take to be accepted as a friend? Social Psychology of Education, 14(1), Pijl, S. J., Frostad, P., & Mjaavatn, P. (2011) (ss. 41–55)
- Wiebe Berry, R.A.; Kim, N., Exploring teacher talk during mathematics instruction in an inclusion classroom., The Journal of Educational Research 101(6), 2008 (ss. 363–377)
- Patterson, J.L.; Connolly, M.C.; Ritter, S.A., Restructuring the inclusion classroom to facilitate differentiated instruction., Middle School Journal 41(1), 2009 (ss. 46–52)
- Mikami, A.Y.; Normand, S., The importance of social contextual factors in peer relationships of children with ADHD., Current Developmental Disorders Reports 2(1), 2015 (ss. 30–37)
- Göransson, K; Nilholm, C, Conceptual Diversities and Empirical Shortcomings - A Critical Analysis of Research on Inclusive Education, European Journal of Special Needs Education 29:3, 2014 (ss. 265–280)
- Vetenskapsrådet, Tre forskningsöversikter inom området specialpedagogik/inkludering. Delrapport från SKOLFORSK-projektet, Vetenskapsrådet, 2015 (Del 2. Den sociala situationen för barn och elever i svårigheter som undervisas i reguljära klasser och förskolegrupper. En systematisk forskningsöversikt.)
* Obligatorisk
Kursplan
- Kursplan giltig från och med höstterminen 2020
- Kursplan giltig från och med höstterminen 2018
- Kursplan giltig från och med höstterminen 2017
- Kursplan giltig från och med höstterminen 2016
- Kursplan giltig från och med höstterminen 2014
- Kursplan giltig från och med höstterminen 2013, version 2
- Kursplan giltig från och med höstterminen 2013, version 1
- Kursplan giltig från och med höstterminen 2012