Svenska som andraspråk B
30 hp
Litteraturlista, Grundnivå, 5NS187
Det finns en senare version av litteraturlistan.
Delkurs 1. Språkanalys och bedömning
Litteratur
- Bygga svenska. Ett bedömningsstöd för nyanlända elevers språkutveckling i årskurs 7-9 och i gymnasieskolan., Skolverket, 2017Obligatorisk
- Carlsson, Marie, Sfi och sfi-läromedel i tid och rum - föreställningar, politik och tidsanda, Ingår i: Svenska som andraspråk: - i forskning, undervisning och samhälle, 2. uppl., Studentlitteratur AB, 2013, s. 817–856Obligatorisk
- Flyman Mattsson, Anna; Håkansson, Gisela, Bedömning av svenska som andraspråk: en analysmodell baserad på grammatiska utvecklingsstadier, Andra upplagan, Lund, Studentlitteratur, [2021]Obligatorisk
- Gemensam europeisk referensram för språk: lärande, undervisning och bedömning, Stockholm, Skolverket, 2009Obligatorisk
- Granfeldt, Jonas; Ågren, Malin, Stages of processability and levels of proficiency in the common European framework of reference for languages: the case of L3 French, Ingår i: Language acquisition and use in multilingual contexts: theory and practice, Lund, Lund University Press, 2013, s. 28–38Obligatorisk
- Kartläggning av nyanlända elevers kunskaper, Skolverket, Tillgänglig härObligatorisk
- Liberg, Caroline, Läromedelstexter i ett andraspråksperspektiv - möjligheter och begränsningar, Ingår i: Symposium 2000: ett andraspråksperspektiv på lärande, Stockholm, Sigma, 2001Obligatorisk
- McNamara, T. F., Language testing, Oxford, Oxford University Press, 2015Obligatorisk
- Nation, I. S. P., Learning vocabulary in another language, third edition, Cambridge, Cambridge University Press, 2022Obligatorisk
- Nygård Larsson, Pia, Text, språk och lärande i naturvetenskap, Ingår i: Svenska som andraspråk: - i forskning, undervisning och samhälle, 2. uppl., Studentlitteratur AB, 2013, s. 579–604Obligatorisk
- Olofsson, Mikael; Sjöqvist, Lena, Bedömning i svenska som andraspråk, Ingår i: Svenska som andraspråk: - i forskning, undervisning och samhälle, 2. uppl., Studentlitteratur AB, 2013Obligatorisk
- Rydell, Maria, Construction of language competence: sociolinguistic perspectives on assessing second language interactions in basic adult education, Stockholm, Department of Swedish Language and Multilingualism, Stockholm University, [2018]Obligatorisk (Läses enligt anvisningar.)
- Tankarna springer före: att bedöma ett andraspråk i utveckling, Stockholm, HLS förlag, 2005Obligatorisk
- Walkers, Scott, Fairness, Ingår i: The Routledge handbook of language testing, London, Routledge, 2017, s. 469–478Obligatorisk
Material om prov och bedömning från Skolverkets webbplats (http://skolverket.se/bedomning) valt i samråd med examinator.
Delkurs 2. Andraspråkinlärares läs- och skrivutveckling
Litteratur
- Damber, Ulla, Om tidig läsutveckling i det mångspråkiga samhället, Ingår i: Svenska som andraspråk: - i forskning, undervisning och samhälle, 2. uppl., Studentlitteratur AB, 2013, s. 661–684Obligatorisk
- Eklund Heinonen, Maria; Lennartsson Hokkanen, Ingrid, Textstrategier för akademiskt skrivande: En smidigare övergång till högre studier, Ingår i: Litteraciteter och flerspråkighet, Första upplagan, Stockholm, Liber, [2019], s. 96–109Obligatorisk
- Freebody, Peter; Kindenberg, Björn, Critical literacy: Pedagogy, diversity and the digital environment, Ingår i: Litteraciteter och flerspråkighet, Första upplagan, Stockholm, Liber, [2019], s. 276–287Obligatorisk
- Gibbons, Pauline, Lyft språket, lyft tänkandet: språk och lärande, Tredje upplagan, Lund, Studentlitteratur, [2018]Obligatorisk
- Greppa språket: ämnesdidaktiska perspektiv på flerspråkighet, 2. uppl., Stockholm, Skolverket, 2012Obligatorisk (Huvudsakligen kap. 3–6)
- Hedman, Christina, Flerspråkig elev med dyslexi?, Ingår i: Flerspråkighet i skolan: språklig utveckling och undervisning, 1. uppl., Stockholm, Natur & Kultur, 2012, s. 98–128Obligatorisk
- Hedman, Christina, Läsutveckling hos flerspråkiga, Ingår i: Flerspråkighet i skolan: språklig utveckling och undervisning, 1. uppl., Stockholm, Natur & Kultur, 2012, s. 78–97Obligatorisk
- Jalali-Moghadam, Niloufar; Hedman, Christina, Special Education Teachers’ Narratives on Literacy Support for Bilingual Students with Dyslexia in Swedish Compulsory Schools, 2016Obligatorisk
- Lindholm, Anna, Flerspråkiga elevers textförståelse och reflektioner kring användning av lässtrategier, Ingår i: Nordand: nordisk tidsskrift for andrespråksforskning, vol. 14, nr. 1, 2019, s. 69–92Obligatorisk
- Magnusson, Ulrika, Skrivande på ett andraspråk, Ingår i: Svenska som andraspråk: - i forskning, undervisning och samhälle, 2. uppl., Studentlitteratur AB, 2013, s. 633–660Obligatorisk
- Norlund Shaswar, Annika; Wedin, Åsa, Språkdidaktik för SFI: att undervisa vuxna andraspråksinlärare, Upplaga 1, Lund, Studentlitteratur, [2020]Obligatorisk
- Pugh, Kenneth; Verhoeven, Ludo, Introduction to This Special Issue: Dyslexia Across Languages and Writing Systems, Ingår i: Scientific studies of reading.: the official journal of the Society for the Scientific Study of Reading, vol. 22, nr. 1, 2018, s. 1–6Obligatorisk
- Reichenberg, Monica; Fröhling, Thomas, Vägar till läsförståelse: texten, läsaren, samtalet, 2., [uppdaterade] uppl., Stockholm, Natur & kultur, 2014Obligatorisk
- Rosén, Jenny; Wedin, Åsa, Grundläggande skriftspråksundervisning inom Sfi: Funktionalitet, mångfald och social rättvisa, Ingår i: Litteraciteter och flerspråkighet, Första upplagan, Stockholm, Liber, [2019], s. 192–204Obligatorisk
- Sellgren, Mariana, Den dubbla uppgiften: tvåspråkiga elever i skolans mellanår arbetar med förklarande genre i SO, Stockholm, Centrum för tvåspråkighetsforskning, Stockholms universitet, 2011Obligatorisk (105 sidor (utvalda sidor läses))
- Skoog, Marianne; Wahlström, Ninni; Skillmark, Albin, Ett sociopolitiskt perspektiv på critical literacy i en tid av globalisering, Ingår i: Critical literacy i svensk klassrumskontext, Umeå, Umeå universitet, 2015, s. 175–187Obligatorisk
Delkurs 3. Flerspråkighet i samhället och hos individen
Litteratur
- Bijvoet, Ellen, Attityder till spår av andra språk i svenskan: En forskningsöversikt, Ingår i: Rapporter från Språkrådet, vol. 12, 2020Obligatorisk
- Bijvoet, Ellen; Senter, Karin, Förortsförankrat tal – ett inifrån- och ett utifrånperspektiv, 2021Obligatorisk
- Eliaso Magnusson, Josefina, »Självklart känns det mer tryggt att vara där inne i huset«: om den sociokulturella kontextens betydelse för språkliga repertoarer och identiteter, Ingår i: Nordand: nordisk tidsskrift for andrespråksforskning, vol. 10, nr. 1, 2015, s. 7–28Obligatorisk
- Horner, Kristine; Weber, Jean Jacques, Introducing multilingualism: a social approach, Second edition., Milton Park, Abingdon, Oxon, Routledge, 2018Obligatorisk
- Kolu, Jaana, » just de niillä oli sovmorgon »: Kulturella och pragmatiska aspekter på kodväxling i tvåspråkiga ungdomssamtal i Haparanda, Stockholm och Helsingfors, 2017Obligatorisk
- Lainio, Jarmo, Tvåspråkighet och språkkontakter i Sverige, Ingår i: Sociolingvistik, 2. uppl., Liber, 2013Obligatorisk
- Learning to live with "Languages", Ingår i: Applied Linguistics Review, vol. 7, nr. 3, 2016, s. 279–303Obligatorisk
- Melander, Björn, Språkpolitik och språkvård, Ingår i: Sociolingvistik, 2. uppl., Liber, 2013Obligatorisk
- Nordberg, Bengt, Vad är sociolingvistik?, Ingår i: Sociolingvistik, 2. uppl., Liber, 2013Obligatorisk
- Norrby, Catrin, English in Scandinavia: Monster or Mate? Sweden as a Case Study, Bristol, Multilingual Matters, 2015Obligatorisk
- Åhlund, Anna; Aronsson, Karin, Stylizations and alignments in a L2 classroom: Multiparty work in forming a community of practice, Ingår i: Language & communication, vol. 43, 2015, s. 11–26Obligatorisk
- Åhlund, Anna; Jonsson, Rickard, Peruvian meatballs?: Constructing the Other in the performance of an inclusive school, Ingår i: Nordic journal of migration research, vol. 6, nr. 3, 2016, s. 166–174, LänkObligatorisk
Delkurs 4. Skönlitteratur ur ett andraspråksperspektiv
Litteratur
- Andersson, Per-Yngve, Världen är alltid större än mina tankar: Diktläsning, litterär förståelse och känslomässig inlevelse utifrån ett skolperspektiv, Ingår i: Litteratur och läsning: litteraturdidaktikens nya möjligheter, 1. uppl., Lund, Studentlitteratur, 2015, s. 215–238Obligatorisk
- Boglind, Ann; Olofsson, Mikael, Nyanlända elever och skönlitteratur, Skolverket, 2017, LänkObligatorisk
- Bråbäck, Lena; Sjöqvist, Lena, Kan man vara dumdristig om man är modig?: Om skönlitteratur som medel för lärande, Ingår i: Symposium 2000: ett andraspråksperspektiv på lärande, Stockholm, Sigma, 2001Obligatorisk
- Enström, Ingegerd, Ordförråd och ordinlärning: med särskilt fokus på avancerade inlärare, Ingår i: Svenska som andraspråk: i forskning, undervisning och samhälle, Lund, Studentlitteratur, 2004, s. 171–195Obligatorisk
- Lim Falk, Maria, Planera för progression, Stockholm, 2018Obligatorisk
- Nordlund, Anna, Varför litteraturvetenskap?: en ämnesintroduktion för nya studenter, 1. uppl., Lund, Studentlitteratur, 2013Obligatorisk
- Boyd, Sally; Ericsson, Stina, Sociolingvistik i praktiken, 1. uppl., Lund, Studentlitteratur, 2015Obligatorisk
- Strömquist, Siv, Uppsatshandboken: råd och regler för utformningen av examensarbeten och vetenskapliga uppsatser, Sjunde upplagan, Lund, Studentlitteratur, [2019]Obligatorisk
- Wiklund, Ingrid; Landmark, Dan, Andraspråksperspektiv på litteraturundervisning, Ingår i: Symposium 2012: lärarrollen i svenska som andraspråk, Stockholm, Stockholms universitets förlag, 2013Obligatorisk
- Östman, Carin, Det klappande hjärtat: Gestaltning och förväntan i Selma Lagerlöfs Kejsarn av Portugallien, Ingår i: Det skönlitterära språket: tolv texter om stil, 1. uppl., Stockholm, Morfem, 2015Obligatorisk (S. 185–198)
- Bergman, Lotta; Bringéus, Eva; Economou, Catarina, Litteraturundervisning och interkulturella möten, Upplaga 1, Lund, Studentlitteratur, [2021]Obligatorisk
Skönlitterära texter i urval
* Obligatorisk
Kursplan
- Kursplan giltig från och med vårterminen 2024
- Kursplan giltig från och med vårterminen 2023, version 2
- Kursplan giltig från och med vårterminen 2023, version 1
- Kursplan giltig från och med höstterminen 2020
- Kursplan giltig från och med vårterminen 2015
- Kursplan giltig från och med höstterminen 2014
- Kursplan giltig från och med höstterminen 2013
- Kursplan giltig från och med vårterminen 2013