Kursplan för Psykologi B
Psychology B
Det finns en senare version av kursplanen.
Kursplan
- 30 högskolepoäng
- Kurskod: 2PS072
- Utbildningsnivå: Grundnivå
-
Huvudområde(n) och successiv fördjupning:
Psykologi G1F
Förklaring av koder
Koden visar kursens utbildningsnivå och fördjupning i förhållande till andra kurser inom huvudområdet och examensfordringarna för generella examina:
Grundnivå
- G1N: har endast gymnasiala förkunskapskrav
- G1F: har mindre än 60 hp kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav
- G1E: innehåller särskilt utformat examensarbete för högskoleexamen
- G2F: har minst 60 hp kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav
- G2E: har minst 60 hp kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav, innehåller examensarbete för kandidatexamen
- GXX: kursens fördjupning kan inte klassificeras
Avancerad nivå
- A1N: har endast kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav
- A1F: har kurs/er på avancerad nivå som förkunskapskrav
- A1E: innehåller examensarbete för magisterexamen
- A2E: innehåller examensarbete för masterexamen
- AXX: kursens fördjupning kan inte klassificeras
- Betygsskala: Underkänd (U), godkänd (G), väl godkänd (VG)
- Inrättad: 2007-01-24
- Inrättad av: Samhällsvetenskapliga fakultetsnämnden
- Gäller från: HT 2007
-
Behörighet:
Psykologi A eller motsvarande utbildning.
- Ansvarig institution: Institutionen för psykologi
Mål
Delkurs 1: Forskningsmetod, 7.5 högskolepoäng
Efter genomgången delkurs skall studenten på grundläggande nivå kunna:
· värdera förtjänster och brister i såväl experimentella som icke-experimentella forskningsmetoder,
· avgöra vilken forskningsmetod som använts i en studie och kunna kritiskt värdera dess slutsatser,
· välja mellan olika parametriska och icke-parametriska metoder för statistisk prövning och sedan genomföra en statistisk prövning,
· tillämpa statistikprogram för grundläggande statistiska analyser,
· tillämpa grundläggande vetenskapsteoretiska begrepp på det psykologiska kunskapsområdet.
Delkurs 2: Biologisk psykologi, 7.5 högskolepoäng
Efter genomgången delkurs skall studenten på grundläggande nivå kunna:
· redogöra för teorier och fynd om hjärnans utveckling i ett evolutionärt perspektiv
· redogöra för nervsystemets indelning och utifrån en blindkarta över hjärnan kunna placera in viktiga delar av hjärnan och ange delarnas namn,
· med hjälp av teckningar och i ord förklara dels enskilda nervcellers uppbyggnad och funktion, dels hur neuron kommunicerar med andra neuron vid synapser och med hjälp av signalsubstanser
· förklara på vilket sätt områden och strukturer i hjärnan är inblandade i motoriska, perceptuella, kognitiva, språkliga, inlärningsmässiga, motivations- och emotionella processer och beteenden,
· sammanfatta teorier och fakta om biologiska rytmer, sömn, vakenhet och medvetande,
· i kronologisk ordning beskriva huvuddragen i hjärnans utveckling från embryonal period till tonårsperioden,
· förklara varför olika mätmetoder (ex PET, EEG, ERP) inom hjärnforskningen används,
· kunna ge exempel på resonemang och fynd vid sökandet efter könsskillnader.
Delkurs 3: Perception, 7.5 högskolepoäng
Efter genomgången delkurs skall studenten på grundläggande nivå kunna:
· kunna redogöra översiktligt för centrala teorier och problem inom perceptionspsykologi,
· kunna redogöra översiktligt för utvecklingen av och den neurologiska bakgrunden till människans perceptuella funktioner,
· kunna planera, genomföra och i tal och skrift redovisa en experimentell undersökning.
Delkurs 4: Socialpsykologi, 7.5 högskolepoäng
Efter genomgången kurs förväntas studenten på grundläggande nivå kunna:
· redogöra för fenomen som undersöks inom experimentell socialpsykologi,
· redogöra för teorier inom experimentell socialpsykologi,
· definiera och exemplifiera begrepp inom experimentell socialpsykologi,
· applicera begrepp inom experimentell socialpsykologi på vardagliga fenomen,
· designa en experimentell studie av ett socialpsykologiskt fenomen,
· designa en sambandsstudie av ett socialpsykologiskt fenomen,
· tillämpa samtalsfärdigheten aktivt lyssnande.
Innehåll
Syftet med kursen är att ge kunskaper i för psykologin relevant forskningsmetodik samt en översikt över några av psykologins centrala ämnesområden såsom biologisk psykologi, perception och socialpsykologi. Kursen utgör en breddning av de kunskaper som inhämtats på Psykologi A eller motsvarande utbildning.
Delkurs 1: Forskningsmetod
Delkursen innehåller tre huvudmoment: metod, statistik och vetenskapsteori. I delkursen introduceras allmänpsykologins forskningsmetoder, liksom användningen av statistiska metoder, bland annat variansanalys och regressionsanalys. I avsnittet ingår laborationer/räknestugor. Delkursen ger även en kort presentation av vetenskapsteori för att sätta in metod- och statistikundervisningen i en vetenskaplig, meningsfull kontext.
Delkurs 2: Biologisk psykologi
Delkursen skall ge grundläggande biologiska grundkunskaper relaterade till normala motoriska, perceptuella, kognitiva, språkliga, motivationella och känslomässiga processer och beteenden. Delkursen ska även med exempel illustrera avvikelser och störningar. Delkursens innehåll utgörs av fakta och teorier om den mänskliga hjärnan, dess struktur och utveckling. De grundläggande strukturerna i hjärna och nervsystem samt de basenheter, som dessa består av i form av framför allt nervceller med tillhörande signalsubstanser utgör den ena delen av kursinnehållet. Den andra upptas av förhållandet mellan dessa strukturer och basenheter å ena sidan och psykologiska fenomen å den andra. Hjärnans förhållande till varseblivning, motorik, minne, lärande, känslor, språk, sömn, medvetande, olikheter mellan människor m m liksom hjärnans utveckling i ett evolutionärt såväl som ontogenetiskt perspektiv bildar grunden för den andra delen av kursinnehållet.
Delkurs 3: Perception
Delkursen är uppdelad i två moment, en ämnesteoretisk del (6 hp) och en laboration (1,5 hp). Delkursen innehåller centrala teorier, metoder och forskningsresultat inom perceptionspsykologi. Den neurologiska basen för perception och perceptuell utveckling behandlas också. Laborationen består i genomförandet av en mindre experimentell undersökning av någon frågeställning relaterad till det perceptionspsykologiska forskningsfältet. Laborationen inkluderar planering, datainsamling och resultatbearbetning, samt att i tal och skrift redovisa denna undersökning
Delkurs 4: Socialpsykologi
Kursen är uppdelad på två moment, det ena avhandlar socialpsykologisk teori och forskning (6 hp) och det andra består av färdighetsträning i samtalsmetod (1,5 hp).
Undervisning
Undervisningen består av lektioner, seminarier, gruppövningar, laborationer och räknestugor.
Examination
Kursen examineras skriftligt samt i form av skriftliga och muntliga redovisningar i samband med gruppövningar och laborationer. Examination sker också genom deltagande i obligatoriska gruppövningar, färdighetsövningar, seminarier och laborationer. För godkänt resultat på kursen krävs vidare deltagande i två psykologiska experiment/undersökningar. Vid examinationen används betygsskalan underkänd, godkänd och väl godkänd. För att erhålla betyget väl godkänd på delkurs krävs väl godkänd på det skriftliga provet, förutom betyget godkänd på övriga moment på delkursen. För att erhålla betyget väl godkänd på hela kursen krävs väl godkänd på tre av följande fyra moment: Forskningsmetod I (7,5 hp), Biologisk psykologi I (7,5 hp), Perceptionspsykologi I (6 hp) och Socialpsykologi I (6 hp).
Övriga föreskrifter
Krav på obligatorisk närvaro framgår av kursplan, schema eller annan information inför kursen eller respektive delkurs.
Kursen kan även ingå i Beteendevetenskapligt kandidatprogram.
Versioner av kursplanen
- Senaste kursplan (giltig från VT 2019)
- Äldre kursplan (giltig från VT 2017)
- Äldre kursplan (giltig från VT 2013)
- Äldre kursplan (giltig från HT 2011)
- Äldre kursplan (giltig från HT 2010)
- Äldre kursplan (giltig från VT 2010)
- Äldre kursplan (giltig från HT 2008, version 2)
- Äldre kursplan (giltig från HT 2008, version 1)
- Äldre kursplan (giltig från HT 2007)
Litteratur
Litteraturlista
Gäller från: HT 2007
I bibliotekets söktjänst kan du se om en titel finns elektroniskt.
Delkurs 1: Forskningsmetod 1, 7,5 hp
-
Borg, Elisabeth;
Westerlund, Joakim
Statistik för beteendevetare : Faktabok
Malmö: Liber, 2012
-
Graziano, Anthony M.;
Raulin, Michael L.
Research methods : a process of inquiry.
7 ed.: Boston: Allyn and Bacon, 2009
-
Thurén, Torsten
Vetenskapsteori för nybörjare
2., [omarb.] uppl.: Stockholm: Liber, 2007
Delkurs 2: Biologisk psykologi 1, 7,5 hp
-
Kolb, Bryan;
Whishaw, Ian Q.
Introduction to brain and behavior.
3. ed.: New York: Worth, 2009
Delkurs 3: Perceptionspsykologi 1, 7,5 hp
-
Goldstein, E. Bruce
Sensation and perception.
8. ed.: Australia ; [Pacific Grove, Ca.]: Wadsworth-Thomson Learning, 2009
Delkurs 4: Socialpsykologi, 7,5 hp
-
Hogg, Michael A.;
Vaughan, Graham M.
Social psychology.
5 ed.: Harlow: Prentice Hall, 2007
-
Rautalinko, Erik
Samtalsfärdigheter -stöd, vägledning och ledarskap.
Stockholm: Liber, 2007
Litteratur enligt lärares anvisningar kan tillkomma på kursen, max 500 sid.