Kursplan för Examensarbete i speldesign

Degree Project in Game Design

Det finns en senare version av kursplanen.

Kursplan

  • 15 högskolepoäng
  • Kurskod: 5SD034
  • Utbildningsnivå: Grundnivå
  • Huvudområde(n) och successiv fördjupning: Speldesign G2E

    Förklaring av koder

    Koden visar kursens utbildningsnivå och fördjupning i förhållande till andra kurser inom huvudområdet och examensfordringarna för generella examina:

    Grundnivå
    G1N: har endast gymnasiala förkunskapskrav
    G1F: har mindre än 60 hp kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav
    G1E: innehåller särskilt utformat examensarbete för högskoleexamen
    G2F: har minst 60 hp kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav
    G2E: har minst 60 hp kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav, innehåller examensarbete för kandidatexamen
    GXX: kursens fördjupning kan inte klassificeras.

    Avancerad nivå
    A1N: har endast kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav
    A1F: har kurs/er på avancerad nivå som förkunskapskrav
    A1E: innehåller examensarbete för magisterexamen
    A2E: innehåller examensarbete för masterexamen
    AXX: kursens fördjupning kan inte klassificeras.

  • Betygsskala: Underkänd (U), godkänd (G), väl godkänd (VG)
  • Inrättad: 2013-09-11
  • Inrättad av: Institutionsstyrelsen
  • Gäller från: vecka 40, 2013
  • Behörighet: 60 hp med successiv fördjupning inom speldesign
  • Ansvarig institution: Institutionen för speldesign

Mål

Efter avslutad kurs ska studenten kunna
 urskilja och formulera en frågeställning med anknytning till området spelde-sign,
 tillämpa grundläggande teorier och metoder inom såväl vetenskaplig som konstnärlig kunskapsbildning av relevans för det aktuella projektet,
 formulera en projektbeskrivning för ett större eget arbete och självständigt planera och genomföra detta arbete, samt
 presentera och diskutera sitt arbete och dess tekniska, historiska och teoretiska bakgrund i olika kontexter.

Innehåll

Kursen omfattar ett examensarbete som genomförs under handledning. Examensarbetet består antingen av ett projektarbete inom speldesign kombinerat med en dokumentation av projektet i form av en reflekterande projektrapport eller av en vetenskaplig uppsats.

Undervisning

Kursen inleds med en serie föreläsningar i vetenskaplig respektive konstnärlig teori och metod samt i vetenskapligt skrivande. Därefter följer arbetet med projektet under handledning och seminariebehandling. Rapporten/uppsatsen ventileras genom ett oppositionsförfarande i slutet av kursen. Det gestaltande projektarbetet redovisas i lämplig form.

Examination

Som betyg på kursen används något av uttrycken Väl godkänd, Godkänd eller Underkänd. Underlag för bedömning utgörs av studentens prestationer under seminarieserien och kvaliteten på de enskilda arbetena, dvs. projektarbetet och den reflekterande rapporten/uppsatsen.

Studenten presenterar projektarbetet och den reflekterande rapporten/uppsatsen vid ett seminarium. Annan student utses att opponera på arbetet.

Uppsala universitet ser allvarligt på fusk och plagiat och disciplinära åtgärder tas emot studenter som misstänks vara inblandade i någon form av fusk och/eller plagiat. De disciplinära åtgärderna är varning och avstängning under en begränsad tid.

Övergångsbestämmelser

Kursen överlappar/ersätter kursen Examensarbete i speldesign (TSD713) vid Högskolan på Gotland.

Litteratur

Litteraturlista

Gäller från: vecka 27, 2013

Övrig kurslitteratur bestäms av kursansvarig och/eller ansvarig handledare efter samråd med den studerande.

  • Molander, Bengt Vetenskapsfilosofi : en bok om vetenskapen och den vetenskapande människan

    2. uppl.: Stockholm: Thales, 1988

    Eller senare upplaga

    Se bibliotekets söktjänst

  • Molander, Joakim; Hartman, Jan Vetenskapsteoretiska grunder : historia och begrepp

    1. uppl.: Lund: Studentlitteratur, 2003

    Se bibliotekets söktjänst

  • Booth, Wayne C.; Colomb, Gregory G.; Williams, Joseph M. The craft of research

    3. ed.: Chicago, Ill.: University of Chicago Press, 2008

    Se bibliotekets söktjänst