Ledarskap, gymnasielärare

7,5 hp

Kursplan, Grundnivå, 4PE191

Det finns en senare version av kursplanen.
Kod
4PE191
Utbildningsnivå
Grundnivå
Huvudområde(n) med fördjupning
Didaktik G1F, Pedagogik G1F
Betygsskala
Underkänd (U), godkänd (G), väl godkänd (VG)
Fastställd av
Fakultetsnämnden för utbildningsvetenskaper, 12 januari 2018
Ansvarig institution
Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningssociologi

Allmänt

Kursen ingår i den utbildningsvetenskapliga kärnan och ges inom ämneslärarprogrammet med inriktning mot arbete i gymnasieskolan.

Behörighetskrav

Ämnesstudier om lägst 30 hp i för gymnasieskolan relevant undervisningsämne.

Mål

Syftet med kursen är att studenten ska få kunskap och förmåga att leda undervisning och annan verksamhet i rollen som ämneslärare. Studenten ska även ges förmåga att förebygga konflikter, kränkande behandling och diskriminering. I kursen förankras teorier om ledning av läroprocesser, gruppdynamik, sociala relationer, konflikthantering och ledarskap i konkreta undervisningssituationer.

Efter avslutad kurs ska studenten kunna:

  • självständigt och tillsammans med andra planera, genomföra, utvärdera och utveckla undervisning med fokus på ledarskap och lärande
  • redogöra för hur samspelet mellan elever och lärare påverkar lärandesituationen och hur lärare kan skapa förutsättning för lärande
  • identifiera och analysera sociala och psykologiska processer inom och mellan grupper
  • redogöra för hur lärare kan förebygga och motverka diskriminering, trakasserier och annan kränkande behandling av elever samt implementera ett jämställdhets- och jämlikhetsperspektiv i den pedagogiska verksamheten
  • redogöra för lärares rättigheter och skyldigheter i juridiska frågor samt lärares yrkesetiska principer
  • visa hur lärare kan använda digitala verktyg i undervisningen samt visa ett kritiskt och forskningsbaserat förhållningssätt till digitala verktyg
  • använda akademiskt skrivande och professionell kommunikation.

Innehåll

  • Ledarskap och grupprocesser
  • Sociala relationer, konflikthantering, jämställdhet och jämlikhet
  • Etik och juridik i läraryrket
  • Digitala verktyg i undervisning
  • Muntlig och skriftlig kommunikation i ledarskapssammanhang

Undervisning

Undervisningen består av föreläsningar, seminarier och workshops. Seminarier och workshops är obligatoriska och förutsätter aktivt deltagande.

Examination

Kursen examineras muntligt och skriftligt, exempelvis genom skriftlig salstentamen och muntligt individuell prestation.

Om särskilda skäl finns får examinator göra undantag från det angivna examinationssättet och medge att en student examineras på annat sätt. Särskilda skäl kan t.ex. vara besked om särskilt pedagogiskt stöd från universitetets samordnare.

FÖLJ UPPSALA UNIVERSITET PÅ

facebook
instagram
twitter
youtube
linkedin