Kursplan för Ledarskap, gymnasielärare

Classroom Management, Upper Secondary School

Kursplan

  • 7,5 högskolepoäng
  • Kurskod: 4PE191
  • Utbildningsnivå: Grundnivå
  • Huvudområde(n) och successiv fördjupning: Didaktik G1F, Pedagogik G1F

    Förklaring av koder

    Koden visar kursens utbildningsnivå och fördjupning i förhållande till andra kurser inom huvudområdet och examensfordringarna för generella examina:

    Grundnivå
    G1N: har endast gymnasiala förkunskapskrav
    G1F: har mindre än 60 hp kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav
    G1E: innehåller särskilt utformat examensarbete för högskoleexamen
    G2F: har minst 60 hp kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav
    G2E: har minst 60 hp kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav, innehåller examensarbete för kandidatexamen
    GXX: kursens fördjupning kan inte klassificeras.

    Avancerad nivå
    A1N: har endast kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav
    A1F: har kurs/er på avancerad nivå som förkunskapskrav
    A1E: innehåller examensarbete för magisterexamen
    A2E: innehåller examensarbete för masterexamen
    AXX: kursens fördjupning kan inte klassificeras.

  • Betygsskala: Underkänd (U), godkänd (G), väl godkänd (VG)
  • Inrättad: 2018-01-12
  • Inrättad av: Fakultetsnämnden för utbildningsvetenskaper
  • Gäller från: vecka 27, 2018
  • Behörighet: Ämnesstudier om lägst 30 hp i för gymnasieskolan relevant undervisningsämne.
  • Ansvarig institution: Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

Beslut och riktlinjer

Kursen ingår i den utbildningsvetenskapliga kärnan och ges inom ämneslärarprogrammet med inriktning mot arbete i gymnasieskolan.

Mål

Syftet med kursen är att studenten ska få kunskap och förmåga att leda undervisning och annan verksamhet i rollen som ämneslärare. Studenten ska även ges förmåga att förebygga konflikter, kränkande behandling och diskriminering. I kursen förankras teorier om ledning av läroprocesser, gruppdynamik, sociala relationer, konflikthantering och ledarskap i konkreta undervisningssituationer.

Efter avslutad kurs ska studenten kunna: 

  • självständigt och tillsammans med andra planera, genomföra, utvärdera och utveckla undervisning med fokus på ledarskap och lärande 
  • redogöra för hur samspelet mellan elever och lärare påverkar lärandesituationen och hur lärare kan skapa förutsättning för lärande 
  • identifiera och analysera sociala och psykologiska processer inom och mellan grupper 
  • redogöra för hur lärare kan förebygga och motverka diskriminering, trakasserier och annan kränkande behandling av elever samt implementera ett jämställdhets- och jämlikhetsperspektiv i den pedagogiska verksamheten
  • redogöra för lärares rättigheter och skyldigheter i juridiska frågor samt lärares yrkesetiska principer 
  • visa hur lärare kan använda digitala verktyg i undervisningen samt visa ett kritiskt och forskningsbaserat förhållningssätt till digitala verktyg 
  • använda akademiskt skrivande och professionell kommunikation.

Innehåll

  • Ledarskap och grupprocesser 
  • Sociala relationer, konflikthantering, jämställdhet och jämlikhet 
  • Etik och juridik i läraryrket 
  • Digitala verktyg i undervisning 
  • Muntlig och skriftlig kommunikation i ledarskapssammanhang 

Undervisning

Undervisningen består av föreläsningar, seminarier och workshops. Seminarier och workshops är obligatoriska och förutsätter aktivt deltagande. 

Examination

Kursen examineras muntligt och skriftligt, exempelvis genom skriftlig salstentamen och muntligt individuell prestation. 

Om särskilda skäl finns får examinator göra undantag från det angivna examinationssättet och medge att en student examineras på annat sätt. Särskilda skäl kan t.ex. vara besked om särskilt pedagogiskt stöd från universitetets samordnare.

Litteratur

Litteraturlista

Gäller från: vecka 27, 2018

  • Fleischer, Håkan; Kvarnsell, Helena Digitalisering som lyfter skolan : Teori möter praktik

    Gothia Fortbildning AB, 2016

    Omslagsbild

    Se bibliotekets söktjänst

    Obligatorisk

  • Gunnarson, Hans Lärarens retorik : - om tal och samtal i läraryrket

    1. uppl.: Stockholm: Liber, 2012

    Se bibliotekets söktjänst

    Obligatorisk

  • Hattie, John Ashing, Karin Synligt lärande för lärare

    Stockholm: Natur & Kultur, 2012

    200 s.

    Se bibliotekets söktjänst

    Obligatorisk

  • Kirschner Paul A, van Merrienboer Jeoren J. G, Do learners really know best? : Urban legends in education

    Ingår i:

    Educational psychologist.

    Mahwah, N.J. [etc.]: L. Erlbaum Associates, Publishers [etc.],

    vol. 3 (2013) nr. 48 s. 169-183

    Se bibliotekets söktjänst

    Obligatorisk

  • Karlberg, Martin Ledarskap : Ämneslärare

    [1 ed.]: Essex: Pearson Education, 2015

    Valda delar ca 630 s, finns till försäljning i receptionen i Blåsenhus

    Se bibliotekets söktjänst

    Obligatorisk

  • Lindström, Gunnar; Pennlert, Lars-Åke Undervisning i teori och praktik : en introduktion i didaktik.

    5. uppl.: Umeå: Fundo, cop. 2012

    Se bibliotekets söktjänst

    Obligatorisk

  • Thornberg, Robert Det sociala livet i skolan : socialpsykologi för lärare

    1. uppl.: Stockholm: Liber, 2006

    Kap 1-10 (300 s)

    Se bibliotekets söktjänst

    Obligatorisk

  • Arbetet mot diskriminering och kränkande behandling

    2., [rev.] uppl.: Stockholm: Skolverket, 2014

    Fulltext

    Se bibliotekets söktjänst

    Obligatorisk

  • Mer om... Tillsyn och sanktioner

    Skolverket, 2012

    Obligatorisk

  • Mer om... Tydligare krav på elevhälsan

    Skolverket, 2012

    Obligatorisk

  • Mer om... Frånvaro och ledighet

    Skolverket, 2012

    Obligatorisk

  • Mer om... Trygghet och studiero

    Skolverket, 2014

    Obligatorisk

  • Mer om... Elevers rätt till kunskap, extra anpassningar och särskilt stöd

    Skolverket, 2015

    Obligatorisk

  • Värdegrund i förskola och skola

    Skolverket, 2016

    Obligatorisk

Totalt cirka 1341 sidor